صادرات ۱۱۶ میلیون لیتری بنزین در فروردین امسال

تهران- ایرنا- آمارهای گمرک نشان می‌دهد ایران در فروردین ماه سال جاری ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین معادل ۳۲ میلیون دلار صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، ایران در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تولید بنزین در کشور نه‌تنها توانست واردات را متوقف کند بلکه به جمع صادرکنندگان بنزین جهان نیز پیوست تا آنجا که در شرایطی که تحریم‌ها علیه نفت و گاز ایران ادامه دارد، درآمدهای حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی توانست بخشی از نیازهای ارزی خود را تامین کند.

با این حال، افزایش مصرف بنزین در کشور و رسیدن به نقطه سر به سری مصرف و تولید با توجه به کنترل کرونا، این نگرانی را ایجاد کرده که صادرات بنزین متوقف شود و حتی در ماه‌های آینده دوباره واردکننده شویم.

با وجود این نگرانی که البته به گفته وزیر اقتصاد در حال مدیریت است تا وارداتی انجام نشود، ایران توانسته در اولین ماه از سال جاری ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین صادر کند.

یعنی به طور میانگین روزانه ۴ میلیون لیتر بنزین از ایران صادر شده است و در فروردین‌ماه درآمدی ۳۲ میلیون دلاری به همراه داشته است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که ایران در فروردین امسال ۸۶ هزار تن بنزین صادر کرده است. با توجه به اینکه هر تن بنزین معادل ۱۳۵۱ لیتر است، صادرات بنزین کشور در این ماه ۱۱۶ میلیون لیتر برآورد می‌شود.

اگرچه این صادرات همچنان ادامه دارد، اما آمارهای گمرک از کاهش ۸۳ درصدی صادرات بنزین از نظر وزن و ارزش حکایت می‌کند و اگر روند فعلی مصرف و تولید بنزین در کشور ادامه‌دار باشد، در آینده‌ای نه‌چندان دور، صادرات متوقف می‌شود و در گام بعدی خودکفایی در تولید بنزین نیز فراموش خواهد شد.