صادرات نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دستور کار دولت است

تهران – ایرنا – سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی صادرات نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی را از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی سررسید شده دولت قبل توسط دولت فعلی تسویه می‌شود.

مالک شریعتی نیاسر در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره مقایسه میزان حجم سرمایه گذاری‌ها در صنعت نفت در دولت سیزدهم و دولت‌های گذشته گفت:‌ کاری که دولت سیزدهم برای فروش نفت و میعانات گازی انجام می‌دهد، کار پیچیده‌ای نیست و باید پیش از این هم در دولت‌های قبل انجام می‌شد. چرا که برای صادرات و بازاریابی فرآورده‌های نفتی باید تنوع در مقاصد صادراتی انجام شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تمام تمرکز دولت گذشته به ارتباط با برخی از کشورهای خاص در دنیا بود، افزود: کشورهای غربی همیشه ثابت کردند که وفای به عهد نداشته و ندارند ولی در عمل دولت گذشته خودش را معطل مذاکرات کرده بود و به دنبال منابع جدید درآمدی و مقاصد جدید صادراتی یا تنوع بخشی به نفت خام و میعانات گازی نبود. اما خوشبختانه در ۱۰ ماه گذشته دولت سیزدهم گام‌های مهمی در توسعه ارتباطات در بخش نفت برداشته و روند رو به رشدی را شاهد هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ذکر نمونه‌هایی از عملکرد دولت در ارتقاء دیپلماسی انرژی در فروش نفت و میعانات گازی گفت:‌ برخی از مقاصد جدید صادراتی در حوزه انرژی به کشور اضافه شده است و برخی از کشورهایی آمریکای لاتین و آسیایی شرقی که در معرض تحریم نظام سلطه هستند، مقاصد بسیار مناسبی برای صادرات نفت کشور محسوب می‌شوند.

صادرات نفت به پالایشگاه های فراسرزمینی در دستور کاری دولت سیزدهم است

شریعتی صادرات نفت به پالایشگاه های فراسرزمینی را در دستور کار دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: ونزوئلا یکی از کشورهایی است که دارای نفت خام فوق سنگین است و ذخایر زیادی در این بخش دارد و تزریق میعانات گازی به چاه‌های نفت ونزوئلا  کمک خواهد کرد که همزمان فشارافزایی و رقیق سازی برای این چاه‌ها انجام شود.

وی با اشاره به قراردادهایی که با کشور ونزوئلا در بخش نفت انجام شده است، گفت: بر اساس این قراردادها، نفت و میعانات گازی به کشور ونزوئلا ارسال می‌شود و در پالایشگاه‌های آن اقدام به فراوری شده و نسبت به فروش آن هم اقدام می‌شود که این مسائل به افزایش درآمد کشور در حوزه نفت و گاز کمک کرده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برآورد می‌شود که ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمد ناشی از روش صادرات نفت به پالایشگاه های فراسرزمینی به کشور بازگردد و منابعی که پیش از این استفاده از آنها سخت بود، در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته تا نیازهای کشور در صادرات مواد خام کشور برای تجهیزات، کالاهای اساسی و نهاده‌ها تامین شود.

تیم فروش نفت دولت سیزدهم متخصص و تواناست

وی درباره میزان فروش نفت در دولت سیزدهم، اظهار داشت: زمانی فروش نفت تا میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز هم کاهش یافته بود و خوشبختانه در زمان حال حداقل میزان فروش در روز به ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و در مقاطعی هم تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز میزان فروش نفت بود. البته جنگ روسیه و اوکراین، تحریم‌ها و کرونا از دلایل نوسان در میزان فروش نفت است که خوشبختانه بحران در فروش را پشت سرگذاشتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره مواردی که باید برای صنعت نفت در نظر گرفته شود، اظهار داشت: آنچه که باید در این زمان محقق شود، توسعه میادین مشترک نفتی است و فشار افزایی در منطقه پارس جنوبی است که به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. همچنین بهینه سازی در صنایع نفت و گاز از مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه تیم بسیار متخصص و حرفه‌ای در وزارت نفت برای فروش نفت شکل گرفته است، افزود: روند مثبتی در این بخش با وجود نیروهای توانمند وزارتخانه  وجود دارد که نوید دهنده روزهای خوبی در آینده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بخش از درآمدهای دولت صرف بازپرداخت بدهی‌های دولت گذشته می‌شود، گفت: ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی سررسید شده دولت قبل است که این مبلغ در سال ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و تقریبا یک دهم بودجه کل کشور است.

شریعتی ادامه داد: همچنین در دولت قبل، پیش از وصول مطالبات از برخی کشورها، بانک مرکزی اقدام به چاپ پول کرد که متاسفانه این اقدام در دولت قبل منجر به تورم شد.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم مسیردرآمدزایی کشور به سمتی برود که هزینه‌های جاری کشور از فروش نفت جدا شود و از محل مالیات و ارزش افزوده غیر نفتی هزینه‌های جاری کشور تامین شود و از درآمدهای نفتی برای سرمایه گذاری در بخش عمرانی کشور و توسعه صنایع نفت و گاز استفاده کنیم. ‌