صادرات سیب کم شد، درآمدش بیشتر!

بر اساس آمارهای منتشر شده در سال گذشته، صادرات سیب تازه و خشک کرده به کشورهای مختلف کاهش حدود ۳۶ درصدی داشته اما قیمت آن نسبت به سال ۱۴۰۰ بیشتر شده است.

به گزارش ایسنا، طبق آمارهای گمرک در ۱۲ ماه سال گذشته بیش از ۶۲ هزار و ۵۹۵ تن سیب تازه و سیب خشک کرده به ۲۹ کشور مختلف صادر شده که از نظر وزنی با کاهش حدود ۳۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده است.

این میزان صادرات ۲۱۵ میلیون و ۹۰ هزار و ۲۰۳ دلار ارزآوری برای ایران داشته که معادل ۶۳۷۵ میلیارد و ۱۷۴ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان است.

افزایش قیمت سیب صادراتی

گرچه صادرات سیب تازه و خشک کرده در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش قابل توجهی مواجه شده است اما هر کیلوگرم سیب صادراتی در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تومان به صورت میانگین فروخته شده است که معادل ۳۴ سنت می‌شود. در حالیکه همین محصول صادراتی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ سنت معادل ۶۶۷۹ تومان صادر می‌شد.

ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، اوکراین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ژاپن، سریلانکا، سوریه، سومالی، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، لبنان، لهستان، لیبی، لیتوانی، مالزی و هند مشتریان سیب ایرانی در سال گذشته بودند. البته بخشی از این محصول از طریق مناطق آزاد صادر شده که مقصد نهایی آن‌ها ذکر نشده است.

عراق بزرگترین مشتری سیب ایران

بیش از ۹۳ درصد از صادرات سیب به کشورهای افغانستان، امارات، پاکستان، ترکمنستان، عراق و هند انجام شده است که در این میان عراق با خرید بیش از ۲۹۶ هزار تن بزرگترین خریدار و مشتری سیب ایرانی به شمار می‌رود.

پس از آن کشورهای افغانستان با ۹۴ هزار تن و هند با ۸۳ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.