صادرات تخم‌مرغ ترکیه به سوریه و کویت

صادرات تخم‌مرغ ترکیه به کویت و سوریه در ۲۰۱۹ پس از ممنوعیت واردات تخم مرغ در عراق در سال گذشته رکورد زد.
پس از ممنوعیت واردات تخم مرغ در عراق در سال گذشته، صادرکنندگان ترکیه مجبور شدند به دنبال بازار جدیدی باشند، به این ترتیب صادرات تخم‌مرغ ترکیه به کویت و سوریه در 2019 رکورد زد.
طبق اطلاعات مؤسسه آمار ترکیه، ترک استات، کل صادرات تخم مرغ این کشور در 2019 به 215.82 میلیون دلار رسید که 38 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت.
دلیل اصلی کاهش صادرات این کشور ممنوعیت واردات تخم مرغ در عراق بود. قبل از این ممنوعیت، عراق 70 درصد صادرات تخم‌مرغ ترکیه را تشکیل می‌داد.
دولت عراق در ماه آوریل، به تدریج  ممنوعیت واردات برخی محصولات خاص از کشورهای منطقه از جمله ترکیه  را اجرایی کرد. این ممنوعیت شامل واردات تخم مرغ، ماکیان، گوشت، آشامیدنی‌ها، نمک، انواع نودل و پاستا می شد.
وزیر بازرگانی عراق ماه گذشته اعلام کرد اقدامات این کشور بر 800 میلیون دلار از صادرات ترکیه تأثیر گذاشته است.
در این بین، صادرکنندگان ترکیه به دنبال بازارهای جدیدی برای محصولات خود بودند و صادرات تخم مرغ آنها به سوریه در 2019، 12715 درصد افزایش یافت و در 2019 به 41 میلیون دلار رسید. این رقم قبلاً 320161 دلار بود. صادرات تخم مرغ ترکیه به کویت هم 2000 درصد افزایش داشت و به 31.64 میلیون دلار رسید
صادرکنندگان ترکیه در ماه اکتبر اولین محموله تخم مرغ خود را به آمریکا هم فرستادند. آنها آمریکا را به عنوان مقصدی دراز مدت در نظر گرفته اند.