صادرات تاثیری در افزایش قیمت مرغ نداشته/تولید ۶۲ هزار تن گوشت قرمز در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از تولید ۶۲ هزار تن گوشت قرمز طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: در پنج ماهه امسال ۲۵ هزار و ۳۷۲ تن گوشت مرغ در استان تولید شده که حدود ۱۴ هزار تن آن مصرف استان و ۱۱ هزار تن مازاد مصرف بوده و بخش عمده آن به خارج استان صادر شده است.

محسن شانقی روز چهارشنبه ۲۹ مرداد در نشست با اصحاب رسانه اضافه کرد: بخشی از تولید گوشت مرغ در استان نیز توسط پشتیبانی امور دام ذخیره و 1860 تن نیز به خارج از کشور صادر شده که تاثیری در افزایش قیمت مرغ نداشته و افزایش قیمت به سبب افزایش قیمت ارز و نهاده ها بوده است.

وی گفت: کانون های کنترل و مبارزه با بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر دام، طیور و آبزیان، کاهش ۷۰ درصدی داشته به طوری که تعداد کانون‌ها از 1118 کانون در سال ۹۲ به ۳۲۹ کانون در سال جاری رسیده است.

وی‌افزود: همچنین در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام کاهش ۱۸ درصدی مبتلایان انسانی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ رخ داده به طوری که از ۵۸۶ مورد مبتلا به ۴۸۲ مورد در پایان سال ۹۸ رسیده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: توسعه نظارت های بهداشتی و شرعی واحدهای تولیدی و ارتقا کیفیت و سلامت فرآورده های خام دامی، همچنین افزایش ۵۱ درصدی تولید گوشت سفید در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بازه زمانی بوده است به طوری که ۶۲ هزار تن گوشت قرمز در یک سال گذشته در این استان تولید شده است.

شانقی در خصوص صادرات اضافه کرد: ارزآوری صادرات فراورده های خام دامی از استان به خارج از کشور افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و ۳۹۵ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی در مدت یک سال اخیر با نظارت اداره کل دامپزشکی این استان به خارج از کشور صادر شد.

وی ادامه داد: توسعه بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه دامپزشکی  از دیگر اقدامات این اداره کل در این مدت بوده که در این راستا تعداد مراکز بخش خصوصی تحت نظارت از ۱۲۴ واحد در ابتدای سال ۹۲ به ۱۵۷ مورد در سال جاری افزایش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ارتقای توان تشخیصی آزمایشگاه تشخیصی دامپزشکی استان مرکزی، همچنین بهره‌برداری از تجهیزات آزمایش‌های مولکولی تشخیص بیماری تخصصی از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پنج آزمایشگاه دامپزشکی بخش خصوصی در استان مرکزی وجود دارد و هفت هزار مورد بازدید، ۱۴ هزار مورد نمونه برداری و ۳۰ هزار آزمایش در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان انجام شده که هیچ مورد بیماری در این آزمایش ها مشاهده نشده است.

شانقی افزود: سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ بالغ بر ۱۹۱ کانون بیماری لمپی اسکین در استان مشاهده شد که با اقدام به سم پاشی و ضد عفونی یک میلیون و ۹۳۷ متر مربع جایگاه دام و بیش از ۲۰ هزار راس دام سنگین و سبک، تعداد این کانون‌ها در مدت مشابه سال گذشته به پنج کانون کاهش پیدا کرد.

وی  خاطرنشان کرد: واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۱۷۶ هزار قطعه طیور بومی روستایی طی دو مرحله علیه بیماری نیوکاسل، سالم‌سازی آب ورودی به مراکز تفریق تخم چشم زده و ساماندهی ۱۵ استخر کشاورزی در راستای مقابله با بیماری‌های آبزیان از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در این مدت بوده‌ است.

وی در خصوص اقدامات مقابله‌ای با بیماری مشمشه در شهرستان کمیجان ادامه داد: اجرای این رزمایش سبب کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به این بیماری در مزرعه‌های پرورش اسب در شهرستان کمیجان شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در خصوص برنامه های هفته دولت ادامه داد: واکسیناسیون رایگان تب مالت و بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در برخی روستاهای فراهان و خنداب و اراک، سم پاشی رایگان اماکن دامی در برخی روستاهای شهرستان های آشتیان و اراک، صادرات حدود ۲۷۵ تن مرغ و آلایش مرغی و ۱۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی، افتتاح کلینیک دامپزشکی در کمیجان و … از جمله برنامه های شاخص اداره دامپزشکی در هفته دولت است.