سه موضوع توافق نشده ایران و آمریکا کدامند؟

توافق ایران و آمریکا منتظر سه موضوع است و تا زمانی که این سه موضوع برطرف نشوند توافق عملی نیست. سی ان بی سی در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت.
به گزارش صدای بورس توافق ایران و قدرت های جهان که به نظر می رسد در نقطه پایانی خود قرار گرفته، هنوز با ابهاماتی روبرو است. هرچند ایران و آمریکا هر دو از توافق سخن می گویند، اما در عمل هم ایران و هم آمریکا شروطی دارند و بر آن پافشاری می کنند.

سه نقطه اصلی در توافق همچنان باقی مانده است. ایران از دولت بایدن می‌خواهد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست تروریستی خود خارج کند، موضوعی که تا به امروز واشنگتن تمایلی به اجرای آن نشان نداده است.

این کشور همچنین تضمینی می‌خواهد مبنی بر اینکه این توافق بدون توجه به دولت‌های آینده ایالات متحده الزام آور خواهد بود. بایدن از نظر قانونی نمی‌تواند این موضوع را تضمین کند و واقعیت این است که هر دولت دیگری می‌تواند هر توافقی را مانند دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده لغو کند.

سومین مساله تحقیقات طولانی مدت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیومی است که چندین سال پیش در سه سایت هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران، کشف شد. تهران خواهان تعطیلی این تحقیقات شده است اما این مساله‌ای است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین دولت‌های غربی مخالف آن هستند.

به نظر می‌رسد که ایالات متحده صبر زیادی در قبال خواسته‌های تهران نداشته و ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در هفته جاری اعلام کرد: تنها راه دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام این است که ایران درخواست‌های غیرقابل قبول خود را کنار بگذارد. ما مدتهاست که این خواسته‌ها را غیرضروری خوانده‌ایم.