سقوط قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب

قیمت خرده‌فروشی انواع مرغ تازه و منجمد هم به ارقامی کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کاهش یافته است. افت شدید قیمت مرغ به‌دلیل تداوم توزیع مرغ منجمد وارداتی و تولید داخل و رشد عرضه مرغ تولید داخل موجب شده قیمت خرده‌فروشی مرغ تازه در مغازه‌های سطح شهر تهران به کمتر از نرخ مصوب 31هزار تومانی ستاد تنظیم بازار و به محدود 28 تا 29هزار تومان سقوط کند.

رشد کشتار، افزایش عرضه و کاهش نسبی تقاضا، زمینه کاهش 10تا 15هزار تومانی قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله و 2تا 3هزار تومانی مرغ تازه را فراهم کرده است.
مشاهدات میدانی در مراکز دامپروری مناطق مرکزی ایران نشان می‌دهد؛ تداوم خشکسالی، فقر مراتع و ناتوانی دامداران در تامین خوراک دام، به افزایش تعداد دام‌های کشتار‌شده و در نتیجه رشد عرضه و کاهش تدریجی قیمت انواع گوشت گوسفندی و گوساله در بازار مصرف منجر شده است. این روند، در کنار کاهش نسبی تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید خانوارها، موجب شده برخلاف همیشه که در فصول سرد سال به‌دلیل کاهش کشتار و عرضه گوشت گوسفندی و گوساله، قیمت انواع گوشت قرمز سیر صعودی به‌خود می‌گرفت، در 2سال اخیر با افت تقاضای خرید، قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت نیز کاهش یابد.

در یک‌ماه اخیر، در تداوم این روند، قیمت انواع دام زنده گوسفندی و گاوی و گوشت لاشه و قطعه‌بندی‌شده آن، سیر نزولی به‌خود گرفته است، به‌نحوی که نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفند پرواری که تا 3هفته پیش در محدوده 125 تا 130هزار تومان در نوسان بود، این روزها به محدوده 115هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران رسیده است.

علاوه بر دپوی دام‌های پروار امسال، انتقال بخشی از دام پرواربندی‌شده سال گذشته به بازار امسال و به‌ویژه افزایش کشتار گوسفند و بزهای آبستن و مولد، زمینه افت قیمت این نوع گوشت را در بازار فراهم کرده است. در شرایطی که قیمت دام زنده و گوشت لاشه گوسفند و بز مولد نسبت به بره نر پرواری در بازار پایین‌تر است و اغلب متقاضیان قادر به تشخیص گوشت دام مولد از پروار نیستند، این روزها برخی قصابی‌ها گوشت گوسفند و بز مولد را با قیمتی کمتر به جای بره‌های پرواری به مشتریان عرضه می‌کنند که این عامل نیز موجب کاهش قیمت خرده‌فروشی این نوع گوشت شده است. این موضوع در مورد انواع گوشت گوساله و گاوی نیز مصداق دارد و رشد کشتار دام‌های مولد و آبستن زمینه افزایش سهم بازار این نوع گوشت و کاهش قیمت خرده‌فروشی گوشت ران گوساله و گاوی در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرده است.

افت 10 تا 15هزار تومانی گوشت گوسفندی
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری از مراکز خرده‌فروشی انواع گوشت گوسفندی حاکی است: قیمت این نوع گوشت که در 3هفته گذشته تثبیت شده بود، از ابتدای هفته جاری سیر نزولی به‌خود گرفته است، به‌نحوی که نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بنا بر نوع دام و کیفیت گوشت با کاهش 10 تا 15هزار تومانی به حدود 115 تا 125هزار تومان رسیده است. قبلا قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه لاشه گوسفندی از 120 تا 125هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران در نوسان بود. این کاهش قیمت در سایر انواع قطعات گوشت گوسفندی نیز مصداق دارد و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران با استخوان گوسفندی را به محدود 145 تا 155هزار، سر‌دست 125هزار، گردن گوسفندی 127هزار، دمبالچه 80هزار، نیم‌شقه سردست گوسفندی به 122هزار‌ و نیم‌شقه ران گوسفندی به 129 تا 132هزار، کف‌دست با ماهیچه 150هزار، راسته با استخوان 140تا 145هزار‌ و قلوه‌گاه را به 95هزار تومان کاهش داده است. با این روند نرخ هر کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفندی و گوساله نیز در محدوده 110 تا 120هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. در بازار انواع گوشت گاوی و گوساله نیز نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله بنا بر نوع و کیفیت با کاهش 10 تا 15هزار تومانی به محدوده 125 تا 140هزار تومان کاهش یافته و هرکیلوگرم گوشت سردست پاک‌کرده گوساله به 158هزار، قلوه‌گاه 140هزار، گردن 123هزار، ماهیچه 160هزار و قلم گوساله به 15هزار تومان رسیده است.

از تثبیت تا افت قیمت گوشت گوسفندی
همزمان رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: با توجه به عرضه گسترده مرغ و تخم‌مرغ در بازار و عرضه کافی دام مشکلی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد. به‌گفته او، وضع عرضه دام در بازار مطلوب است و این مسئله موجب شده تا نه‌تنها التهابی را در بازار گوشت گوسفندی شاهد نباشیم، بلکه قیمت این نوع گوشت تثبیت شده یا سیرنزولی دارد. علی‌اصغر ملکی با بیان اینکه این روزها بازار گوشت قرمز کم‌رونق است و خریدار زیادی برای این نوع گوشت وجود ندارد، افزود: هر کیلوگرم گوشت شقه بره ماده با قیمت ۱۰۷‌هزار تومان برای عرضه به مغازه‌دار تحویل می‌شود که با این قیمت، نرخ خرده‌فروشی این نوع گوشت برای عرضه به مشتری به ۱۱۰‌هزار تومان می‌رسد. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه بره نر (شیشک) عرضه به مغازه‌دار 115هزار تومان و نرخ عرضه به مشتری 125 تا 130هزار تومان است. او تأکید کرد: بازار این روزهای گوشت گوسفندی رونق چندانی ندارد زیرا مصرف‌کنندگان ابتدای هر‌ماه مقداری خرید انجام داده و بعد از آن دوره اتفاق خاصی در بازار گوشت نمی‌افتد. علاوه بر آن، عرضه گسترده مرغ و تخم‌مرغ بخش عمده‌ای از نیاز مردم به مواد پروتئینی را تأمین و به مدیریت مصرف گوشت کمک می‌کند. ملکی در مورد علت عرضه چند‌نرخی گوشت گوسفندی، گفت: برخی مغازه‌ها با وجود افت تقاضا و رشد عرضه گوشت گوسفندی را تا 150هزار تومان نیز می‌فروشند این در حالی است که اتحادیه‌های تولید‌کننده گوشت گوسفندی اعلام می‌کنند که دام مازاد در بازار وجود داشته و باید صادر شود.

سقوط قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب
قیمت خرده‌فروشی انواع مرغ تازه و منجمد هم به ارقامی کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کاهش یافته است. افت شدید قیمت مرغ به‌دلیل تداوم توزیع مرغ منجمد وارداتی و تولید داخل و رشد عرضه مرغ تولید داخل موجب شده قیمت خرده‌فروشی مرغ تازه در مغازه‌های سطح شهر تهران به کمتر از نرخ مصوب 31هزار تومانی ستاد تنظیم بازار و به محدود 28 تا 29هزار تومان سقوط کند. با این شرایط اکنون بسیاری از مغازه‌های مرغ‌فروشی در کنار نرخ‌های مرغ کشتار روز، جمله «کمتر از قیمت مصوب تره‌بار یا تنظیم‌بازار» را درج می‌‌کنند. اگرچه هنوز هم عرضه چند‌نرخی مرغ ادامه دارد و برخی مرغ‌فروشی‌های سطح شهر تهران مرغ تازه را به نرخ 30 تا 32هزار تومان نیز به مشتریان عرضه می‌کنند. علاوه بر رشد عرضه، کیفیت مرغ تازه توزیع شده در مغازه‌ها نیز تغییر کرده و به‌دلیل نگهداری طولانی‌مدت مرغ توسط تولید‌کنندگان به امید افزایش قیمت‌ها، اکنون سهم مرغ‌های بیش از 2 تا 2کیلوو 700گرمی افزایش یافته است.
همچنین بخوانید.
این کاهش قیمت در انواع قطعات مرغ نیز مشهود بوده و قیمت هر کیلوگرم گوشت ران بدون کمرمرغ به ‌حدود 30هزار و ران با کمر به 27هزارو 500تومان کاهش یافته است. کاهش قیمت مرغ تازه به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار موجب رشد عرضه مرغ منجمد تنظیم بازاری شده است به‌نحوی که برخی مغازه‌های مرغ‌فروشی که این نوع مرغ را قبلا دپو کرده‌اند، با آب‌کردن یخ این نوع مرغ، آن را به‌عنوان مرغ‌تازه با نرخ 22 تا 25هزار تومان عرضه و به مشتریان اعلام می‌کنند مرغ تازه را 7 تا 8هزار تومان در هر کیلوگرم کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش می‌رسانند.

تأثیر عرضه مرغ منجمد بر افت قیمت‌ها
رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی هم در گفت‌وگو با همشهری از پیشی‌گرفتن تولید و عرضه از نیاز بازار مرغ خبر داد و گفت: مرغداران هر کیلوگرم مرغ تازه را با 2 تا 3هزار تومان زیان نسبت به نرخ مصوب خرده‌فروشی ستاد تنظیم بازار عرضه می‌‌کنند. به‌نحوی که نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ تازه 31هزار تومان است اما قیمت خرده‌فروشی این محصول در بازار به 28 تا 29هزار تومان کاهش یافته است. حبیب اسدالله‌نژاد‌ با اشاره به اینکه تولیدکنندگان هیچ مشکلی برای تامین نیاز بازار به مرغ در ماه‌های آینده نخواهند داشت و شرایط پایداری را در تولید و عرضه مرغ شاهد خواهیم بود، افزود: پیشی‌گرفتن میزان تولید و عرضه مرغ از تقاضای بازار عامل اصلی کاهش قیمت خرده‌فروشی مرغ به کمتر از نرخ مصوب 31هزار تومانی بوده است. به‌طور متوسط اکنون روزانه 6هزار و 500 تا 7هزار تن مرغ به بازار عرضه می‌شود و متوسط نیاز بازار مصرف 6هزارو500تن است که مازاد 500تنی مرغ در بازار مصرف را شاهد هستیم. او همچنین از تأثیر رشد و تداوم عرضه مرغ منجمد برای تنظیم بازار بر کاهش قیمت مرغ تازه به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار خبر داد و افزود: توزیع مرغ منجمد موجب کاهش قیمت مرغ تازه در بازار خرده‌فروشی شده و تولید‌کنندگان خواستار توقف توزیع مرغ منجمد در واحدهای صنفی، خرید و ذخیره‌سازی‌ مرغ مازاد موجود در بازار و توقف فروش اینترنتی مرغ هستند.