سایه سنگین بانک مرکزی آمریکا روی بازارهای جهانی

بورسان : آتش تورم در کشورهای بزرگ جهان زبانه می‌کشد. ریشه تورم بی‌سابقه‌ای که اکثریت قریب به اتفاق کشورها را درنوردیده است را می‌توان در سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی در بحبوهه پاندمی کرونا ردیابی کرد. با آرام گرفتن موج همه‌گیری کرونا در دنیا و بازگشت شرایط عمومی جهان به قبل از دوران همه‌گیری، شاهد اتخاذ سیاست‌های انقباض پولی از سوی بانک‌های مرکزی هستیم. فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، را می‌توان فرمانده ارتش بانک‌های مرکزی قلمداد کرد که قصد سرکوب تورم را دارد. فدرال رزرو در آخرین نشست خود نرخ بهره عمومی ایالات متحده آمریکا را به میزان 0.75 درصد افزایش داد. افزایش سه پله‌ای نرخ بهره توسط این بانک مرکزی از سال 1994 بی‌سابقه بوده است و اتفاق فوق‌الذکر موجب شد گمانه‌زنی‌ها در خصوص ورود بازارهای جهانی به رکود شدت گیرد.
یورو و دلار هم قیمت خواهند شد؟

پس از اتخاذ این سیاست از سوی بانک مرکزی آمریکا شاهد تقویت شاخص دلار هستیم. به طوریکه از ماه ژانویه سال میلادی تاکنون نرخ برابری یورو به دلار سیری نزولی را طی کرده است و در حال حاضر شاهد قرار گیری این نرخ حوالی 1.05 واحد قرار دارد. در ادوار قبلی شاهد آن بوده‌ایم که این محدوده در نقش حمایتی مهم برای این دو نرخ عمل کرده است و بارها شاهد تغییر روند از این ناحیه بوده‌ایم و باید دید که این ناحیه مهم به پایین شکسته خواهد شد یا خیر. در صورتی که این ناحیه رو به پایین شکسته شود می‌توان انتظار آن را داشت که پس از سال 2002 برای اولین بار شاهد برابری این دو نرخ باشیم که اتفاقی حائز اهمیت تلقی می‌شود.

شرح حال نرخ کامودیتی‌ها

اما اثر تصمیمات فدرال رزرو به همینجا ختم نمی‌شود و شاهد قرارگیری نرخ‌ها در بازار کالایی هم در مدار منفی هستیم. به گونه‌ای که تنها نفت برنت توانسته است در یک ماه اخیر رشد قیمتی را تجربه کند و حدود 2 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت داشته است. البته قیمت هر بشکه نفت تحت تاثیر عوامل دیگری اعم از بحران نظامی روسیه و اوکراین و تحریم‌های انرژی اروپا شرایط به نسبت متفاوت‌تری نسبت سایر نرخ‌ها در بازار کامودیتی را تجربه می‌کند. اما قیمت کالاهای دیگری اعم از مس، آلومینیوم و روی در یک ماه اخیر سیری کاهشی را تجربه کردند و به ترتیب کاهش 4.73، 14 و 3.79 درصدی را از خود بجای گذاشتند. طلا هم که به صورت سنتی آنها سپری برای در امان ماندن از تورم شناخته می‌شود، در یک ماه اخیر افت خاصی را ثبت نکرد و کاهش اندک 0.72 درصدی را تجربه کرد.
بورس بازان آمریکایی هم از نرخ بهره می‌ترسند

بنظر می‌رسد همانطور که در بورس تهران اهالی بازار سرمایه نسبت به افزایش نرخ بهره حساس هستند، بورس‌بازان آمریکایی هم از این قاعده مستثنی نیستند. با افزایش نرخ بهره در آمریکا، شاخص‌های بازار سهام در این کشور وارد فاز نزولی شدیدی شدند. شاخص S&P500 از خود در ماه ژانویه سال جاری میلادی تاکنون بیش از 24 درصد ریخته است. شاخص داوجونز و نزدک هم به ترتیب ریزش حدودا 20 و 31 درصدی را تا به امروز تجربه کرده‌اند.
زمانی که طمع جای منطق را می‌گیرد

همواره گفته می‌شود که بازارهای مالی اتفاقات آتی را پیش خور می‌کنند و سرمایه‌گذاران در این بازارها آینده را می‌خرند. اما دیدیم باوجود اینکه تقریبا تمامی اهالی بازارسهام در آمریکا از سیاست انقباضی فدرال رزرو مطلع بودند، بازهم کلیت بازار سهام در این کشور وارد مدار منفی شد. زمانی که بازارهای مالی وارد فاز هیجانی می‌شوند، دیگر این منطق نیست که روندها را شکل می‌دهد و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری چون طمع نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کند. به همین دلیل است، زمانی که فعالین این بازارها با تصمیماتی از جانب سیاست‌گذاران مواجه می‌شوند که با رویکرد آنها متضاد است، شاهد واکنش‌های تند در شاخص‌های بازارهای سهام هستیم. این تصویر برای کسانی که در سال‌های 98 الی 1400 گذرشان به بورس تهران افتاده است، بسیار آشناست!