زمان امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا اعلام شد

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از ۲۸ دی ماه موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا امضا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۹۷ و در پی مشکلات ارزی در کشور، واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا تحت عنوان کالاهای غیرضروری و لوکس ممنوع شد. از جمله مهم‌ترین این کالاها می‌توان به خودرو، لوازم خانگی، پوشاک و اسباب بازی اشاره کرد.

از طرف دیگر وزارت صمت به دنبال انعقاد موافقت نامه‌های تعرفه تجاری با کشورهای مختلف است، اما سوال این است که آیا مسئولان وزارت صمت همچنان ممنوعیت واردات را اولویت قرار می‌دهند یا تعرفه‌های تجاری مقدمه‌ای خواهد شد برای کاهش محدودیت‌های واردات که از سال ۱۳۹۷ اعمال شده و تاکنون ادامه داشته است.

در این رابطه، امید قالیباف در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایران با اوراسیا در چارچوب نظام تعرفه ترجیحی هست، اظهار کرد: ایران به اوراسیا ۴۰۰ قلم کالا و اوراسیا به ایران ۵۰۰ قلم کالا را تخفیف تعرفه‌ای داده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه اگر در این قرارداد و قراردادهای مشابه برخی اقلام مشمول ممنوعیت واردات وجود داشته باشد، تکلیف چیست؟ گفت: در چنین شرایطی اولویت با پیمان تعرفه ترجیحی است و پیمان اصل قرار می‌گیرد. بنابراین تصمیم ممنوعیت واردات به نظام تعرفه ترجیحی با کشورهای دیگر تعمیم داده نمی‌شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه اعلام کرد که از هجدهم ژانویه (۲۸ دی ماه) موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا هم امضا خواهد شد.

به گفته وی اوراسیا شامل پنج کشور با ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت است که سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارند. البته در مورد تجارت آزاد قاعده‌هایی دارد و برخی کالاهایی که ممنوعیت واردات دارند مثل آثار باستانی، گوشت خوک و غیره برقرار است. اما در مورد ممنوعیت‌های واردات که به دلیل محدودیت‌های ارزی وضع شده، اولویت با قرارداد با طرف خارجی است.