روی «زشت» بحران انرژی در اروپا نمایان شد/آغاز برنامه‌ریزی برای سهمیه بندی گاز در اروپا

بانک آمریکا می‌گوید: بحران انرژی در اروپا در حال بدتر شدن است و اوضاع از شرایط بد عبور کرده و به شرایط وحشتناک رسیده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، بانک آمریکا هشدار داده که اوضاع بحران انرژی در اروپا در حال بدتر شدن است.

در گزارش این بانک آمده است طی ماه گذشته فضای بحران گاز در اروپا خیلی سریع از شرایط بد به اوضاع “وحشتناک” تغییر کرده و دلیل آن کاهش صادرات گاز روسیه بوده است.

خط لوله اصلی که گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اروپا منتقل می‌کند هم‌اکنون فقط با 20 درصد ظرفیت در حال فعالیت است و دلیل آن هم مشکلات فنی پیش‌آمده ناشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه بوده است. حتی در ماه جولای جریان گاز در این خط لوله به مدت 10 روز متوقف شد.

صادرات گاز روسیه از اوکراین به اروپا هم پایین آمده چراکه کی‌یف یکی از نقاط ورود گاز روسیه به این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسته است. این کاهش تامین گاز برای اروپا باعث شده تا هشدارها نسبت به تمام شدن گاز اروپا در فصل زمستان به شکل فزاینده‌ای افزایش یابد.

تحلیل‌گران بانک آمریکا می‌گویند: با توجه به فعالیت خط لوله نورداستریم1 با 20 درصد ظرفیت،‌ گاز ذخیره شده در اروپا برای فصل زمستان کفاف نخواهد داد و اتحادیه اروپا از همین حالا در حال برنامه‌ریزی برای سهمیه‌بندی گاز برای فصل زمستان است.

به طور کلی برای کمبود عرضه، قیمت گاز در اروپا در سال جاری 4 برابر شده که این مسئله به افزایش شدید هزینه قبض گاز خانوارها و در نهایت به سهمیه‌بندی گسترده گاز در کشورهای عضو اتحادیه اروپا منجر شده و خواهد شد.