روس‌نفت حاضر به بستن قرارداد با خریداران هندی نشد

شرکت روس‌نفت روسیه به دلیل تعهدات فروش به مشتریان دیگر، از امضای قراردادهای نفتی جدید با دو پالایشگاه دولتی هند خودداری کرد.

به گزارش ایسنا، پالایشگاههای هندی در حال خرید نفت ارزان روسیه هستند که از سوی کشورها و شرکتهای غربی پس از حمله مسکو به اوکراین، تحریم شده است.

عدم امضای قراردادهای جدید خرید با روس‌نفت، ممکن است پالایشگاههای هندی را وادار کند به بازار معاملات نقدی مراجعه کنند که نفت گرانتری عرضه می کند. همچنین نشان می دهد روسیه با وجود افزایش فشار تحریمهای غربی برای مسدود کردن درآمد مسکو، موفق شده است صادرات نفت خود را حفظ کند.

پالایشگاههای دولتی هندی ایندین اویل، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم تحت تاثیر تخفیف چشمگیر نفت روسیه، مذاکراتی را با روس‌نفت برای قرارداد تامین شش ماهه انجام داده اند.

تاکنون ایندین اویل که بزرگترین پالایشگر نفت دولتی هند است، با روس‌نفت قرارداد امضا کرده و هر ماه شش میلیون بشکه نفت روسیه را خریداری خواهد کرد و همچنین اختیار خرید سه میلیون بشکه دیگر را هم دارد. به گفته منابع آگاه، درخواست دو پالایشگاه دیگر از سوی روس‌نفت رد شده است زیرا این شرکت حجم بیشتری نفت برای امضای قراردادهای جدید فروش ندارد.

به گفته منابع آگاه، قرارداد با ایندین اویل، شامل پرداخت به همه ارزهای اصلی مانند روپیه، دلار و یورو است و به مکانیزم پرداخت قابل دسترس در زمان معامله بستگی دارد.

روسیه صادرات نفت از بندر شرقی کازمینو را حدود یک پنجم افزایش داده تا تقاضای رو به رشد از سوی خریداران آسیایی را تامین کرده و تاثیر تحریمهای اتحادیه اروپا را جبران کند.

منابع بازرگانی اظهار کرده اند: روس‌نفت، نفت را از طریق شرکتهای بازرگانی مانند اورست انرژی، کورال انرژی، بلاتریکس و سان رایز به بازارها می برد.

چین هم خرید نفت روسیه را افزایش داده است. روس‌نفت ۹۰۰ هزار تن معادل ۶.۶۶ میلیون بشکه نفت اسپو بِلِند را برای بارگیری در ژوئن به یونی پِک فروخته است که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک است.

منابع هندی می گویند نفت روسیه دیگر با تخفیف چشمگیر موجود نیست و آنها پیشنهادهای کمتری برای فروش بر مبنای تحویل به بندر دریافت می کنند.

اتحادیه اروپا که به همراه انگلیس و آمریکا بازار دریایی بین المللی را تحت نفوذ دارد، هفته گذشته ممنوعیت فوری قراردادهای بیمه جدید برای کشتیهای حامل نفت روسیه را اعلام کرد و برای قراردادهای قبلی، یک مهلت شش ماهه داد.

به گفته منابع آگاه، عدم پوشش بیمه حمل نفت، به خرید نفت روسیه از سوی ایندین اویل تحت قراردادی که سال گذشته با روس‌نفت امضا کرد، ضربه زده است. این قرارداد به ایندین اویل اختیار خرید دو میلیون تن نفت از روس‌نفت به صورت تحویل بار روی عرشه را می دهد که خریدار را ملزم می کند کشتی کرایه کرده و پول بیمه را برای بارگیری محموله ها از روسیه پرداخت کند.

هند عمدتا نفت اورال روسیه را خریداری می کند اما قرارداد اخیر ایندین اویل، شامل گزینه برای خرید نفت اسپو بِلِند از بندر کازمینو و گرید سوکول ساخالین بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاههای هندی به خرید نفت از بازارهای معاملات نقدی ادامه می دهند و بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم ممکن است حدود یک تا دو میلیون بشکه نفت روسیه را در ژوییه دریافت کنند.