رشد ۹ مگاواتی سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تولید برق

تهران – ایرنا – سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در تولید برق آذرماه امسال به ۹۹۲.۴۵ مگاوات رسید در حالی که این رقم آبان ماه ۹۸۳.۰۲ مگاوات بود که ۹.۴۳ مگاوات در عرض یک ماه توسعه داشته است.

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تلاش برای افزایش سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشورمان از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

همان روزها «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو از تلاش برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها خبر داد که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت کنونی ایران برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان‌کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

وزیر نیرو ادامه‌داد: ایران از قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده و فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برای ایجاد مزارع تجدیدپذیر فراهم کرده است.

پس از آن بود که رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ساخته می‌شود.

«محمود کمانی» افزود: این میزان نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در بازه زمانی چهار ساله ساخته خواهد شد.

وی ادامه‌داد: انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان شامل خورشیدی، بادی، برق‌آبی کوچک، زیست‌توده و توربین انبساطی است که همه اینها فقط یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌ است که سهم بسیار ناچیزی است. اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور نزدیک به ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات آن نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است.

اوایل آبان‌ماه وزارت نیرو ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را ۹۷۰ مگاوات اعلام کرده بود.

تازه‌ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران بیانگر آن است که این ظرفیت در پایان آذرماه به ۹۹۲.۵۴مگاوات افزایش‌ یافته است.

همچنین این سازمان برنامه ساخت چهار هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را با اخذ مجوز از شورای اقتصاد در برنامه قرار داده است.

از طرف دیگر برنامه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی که برای خانواده‌های مناطق محروم در نظر گرفته شده، در حال اجرایی‌شدن است.