رشد ۱۲ درصدی صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی در فروردین‌

به گزارش ایرنا، این میزان صادرات مشتمل بر چهار میلیون و ۶۸۷ هزار تن انواع محصولات بوده که از نظر تناژ نیز رشد ۵۵ درصدی نشان می‌دهد.

بیشترین میزان صادرات مربوط با ۵۱.۶ درصد مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با ۴۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است.

پس از آن سنگ آهن با ۱۲۵.۳ میلیون دلار، مس و محصولات پایین دستی با ۵۸.۴ میلیون دلار، زغال سنگ و کک با ۴۲.۸ میلیون دلار و زنجیره روی با ۳۵.۲ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی از نظر ارزش صادرات قرار گرفتند.

در نخستین ماه از سال ۱۴۰۲ همچنین ۳۴ میلیون دلار کنسانتره سنگ آهن، ۲۷ میلیون دلار محصولات زنجیره سیمان و ۲۲.۸ میلیون دلار زنجیره آلومینیوم و محصولات به بازارهای هدف صادر شد.

«امیر صباغ» مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در این زمینه می‌گوید: محدودیت گاز طبیعی باعث اوج گیری صادرات گندله آهن به ۱۲۵ میلیون دلار در فروردین شده است و برای نخستین بار، صادرات گندله از زنجیره مس (۵۸ میلیون دلار) فراتر رفته و رشد ۱۰ برابری وزنی دارد.

وی بیان‌داشت: جهش صادرات آهن اسفنجی به حدود ۵۰ هزار تن و فروآلیاژ ۹.۲ میلیون دلار با رشد ۴۷ درصد، از دیگر نکات صادرات فروردین ماه است.

صباغ خاطرنشان‌کرد: محدودیت گاز طبیعی زمستانه همزمان با اوج گیری دلار بازار، تقاضای بالای مواد اولیه در بورس کالا و کشف نرخ دلار بعضا بالاتر از سامانه مبادله ارزی بانک مرکزی در معاملات، از عوامل محدود کننده صادرات فروردین ماه امسال بوده که با اعمال ضرایب شفافیت معاملات، انتظار بهبود وضعیت و شتاب گیری صادرات می رود.

به گزارش ایرنا، در فروردین ماه امسال همچنین ۲۸۱ هزار و ۴۰۰ تن انواع مواد و محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش ۳۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار برای تامین نیاز کارخانجات و شرکت‌ها وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر ارزشی ۵۵ درصد و از نظر وزنی ۱۹ درصد در مقایسه با فروردین ماه ۱۴۰۱ رشد نشان می دهد.

پیشتر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام‌کرد: صادرات زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال پیش از آن، از نظر وزنی ۳.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.