رسوب محصولات در سردخانه‌ها به ضرر باغداران است

ایسنا/مازندران یک باغدار چالوسی با اشاره به افزایش هزینه‌های باغداری از جمله کود، برق، آب و مزد کارگر که سبب شد تا فعالیت در بخش کشاورزی مقرون به صرفه نباشد، گفت: چرا دولت نسبت به تولید داخلی بی‌تعهد و بی‌تفاوت است؟ محصولات باغی به علت کاهش قیمت به جای صادرات در سردخانه‌ها باقی مانده است و رسوب مرکبات و کیوی در انبارها به ضرر کشاورز است.

 بهمن حافظی یکی از تولید کنندگان کیوی در چالوس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات زیادی که برای فروش اغلب محصولات کشاورزی و تولید کننده وجود دارد، اظهار کرد: باغدار بعد از یک سال زحمت و تلاش به بن‌بست فروش رسیده است زیرا با این وضعیت توان جبران هزینه‌ها را ندارد.

 وی افزود: هرچند وضعیت کیوی امسال نسبت به مرکبات بهتر بود اما بازهم کیوی کاران مجبور شدند محصول خود را به نصف قیمت پارسال و یا حتی کمتر بفروشند.

 وی با ابراز تاسف از اینکه دولت به‌خصوص وزارت جهاد کشاورزی و صمت تدبیری برای حل مشکل کیوی کاران نمی‌اندیشند، تصریح کرد: دولت به خوبی می‌داند این محصول باغی را چگونه صادر کند. اما به هر دلیلی این مشکل چندین ساله لاینحل باقی مانده است.

این باغدار، محصول کیوی باغ‌های شمال را دارای مرغوبیت و محبوبیت ویژه دانست و گفت: محصول کیوی شمال ایران حتی از ترکیه و ایتالیا هم بهتر است اما به دلیل مشکلات و روابطی که وجود دارد تنها صادرات ما به هندوستان است که آنهم موانع خاص خود را دارد زیرا در ابتدا باید به امارات صادر و بعد به بازار هدف ارسال شود.

 حافظی به مشکلات زیادی که باغداران با آن مواجه هستند اشاره کرد و افزود:بسیاری از باغداران زمین‌های خود را رها کرده و یا به فروش رساندند آن تعداد هم که باقی مانده‌اند تنها به دلیل تعهد شغلی آبا و اجدادی زمین‌ها را واگذار نکردند.

 وی با ابراز تاسف مبنی بر اینکه دولت هیچگونه حمایتی از کیوی کاران نمی‌کند، یادآور شد: قیمت محصول امسال نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته حتی به کمتر از نصف رسیده است این در حالی است که واسطه‌ها بعد از خرید محصولات در آبان ماه چک اسفندماه را به باغداران داده‌اند.

 این باغدار چالوسی با اشاره به افزایش هزینه‌ها از جمله کود، برق، آب و مزد کارگر، که سبب شد تا باغداری مقرون به صرفه نباشد با طرح سوالی، اظهار کرد: چرا دولت نسبت به تولید داخلی بی‌تعهد و بی‌تفاوت است؟ اگر دولت حامی ما نباشد انگیزه‌ای برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی و باغی وجود ندارد.

حافظی به نقش مهم جهاد کشاورزی و صمت در این رابطه اشاره کرد و گفت: محصولات تولیدی به علت کاهش قیمت به جای صادرات در سردخانه‌ها باقی مانده است و رسوب محصولات باغی به ضرر کشاورز است.

 وی به کاهش محصولات نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: تغییرات اقلیمی باعث کاهش محصولات باغی همچون کیوی و مرکبات شده است.

 این باغدار کیوی بر لزوم آموزش به باغداران تاکید کرد و گفت: برای افزایش محصول باید مروجین جهاد کشاورزی به باغداران آموزش دهند که متاسفانه این مهم انجام نمی‌شود.

 حافظی با ابراز نگرانی یادآور شد: موضوعی که باعث رنجش باغداران و کشاورزان می‌شود بی‌پناهی و بدون پشتوانه بودن است. زیرا این بخش از اقتصاد در اولویت دولت نیست.