دلار، نردبان بورس شد!

به دلیل رشد نرخ دلار، بازار سهام هم دیروز مثبت شد و با وجود منفی بودن جو کلی بازار سهام، شاخص ها دیروز رشد کردند.
به گزارش صدای بورس، بازارهای مختلف فعلا سوار بر دوش دلار شده اند و دسته جمعی بالا می روند. البته که در این میان رشد بورس کمتر از سایر بازارها بوده و نسبت به آن ها عقب افتاده است.

بورس در هفته گذشته وضعیت خوبی نداشت و جو کلی آن منفی بود. از زمانی که شاخص های بورس به مقاومت رسیده اند، بازار وارد فاز اصلاحی شده و طی این مدت بسیاری از نمادها هم اصلاح خوبی داشته اند.

البته دفعات گذشته مدت اصلاح بازار بیشتر طول می کشید اما این بار به دلیل رشد نرخ دلار این انتظار وجود دارد که بازار زودتر شروع به رشد مجدد کند.

دیروز نشانه هایی مثبت در بازار مشاهده شد که البته فعلا نمی توان آن را آغاز روند صعودی جدیدی برای بازار دانست. نشانه های صعودی بازار باید چندین روز ادامه پیدا کنند تا بتوان نتیجه گرفت که بازار قرار است رشد کند.

به عنوان مثلا، رشد ارزش معاملات خرد باید به صورت متوالی رخ دهد و ارزش معاملات رفته رفته بالا برود تا به اعداد 8-9 هزار میلیارد تومان و حتی بالاتر از آن برسد.
بهبود قدرت خریداران و ارزش معاملات

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام 3530 میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته رشد مناسبی داشت. چهارشنبه گذشته ارزش معاملات حدود 3000 میلیارد تومان بود و حالا در این بخش، رشد مناسبی اتفاق افتاده است. البته باید این رشد همچنان ادامه پیدا کند تا بتوان آن را سیگنالی در جهت بورس دانست.

در شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز رشد خوبی اتفاق افتاد و این شاخص از عدد 1.01 به 1.1 رسید. این شاخص هم نشان می دهد پول های بزرگ دوباره در حال خرید هستند و فروشندگان قدرت کمتری نسبت به خریداران دارند. البته اهمیت این شاخص نسبت به سایر شاخص ها کمتر است و نمی توان آن را به عنوان مرجعی معتبر برای پیش بینی جهت آینده بازار معرفی کرد.

معتبرتر از شاخص قدرت خریداران حقیقی، شاخص تغییر مالکیت سهام حقیقی ها و حقوقی هاست که فعلا از آن سیگنال نسبتا مثبتی صادر شده اما این سیگنال چندان قوی نیست.
کاهش شیب خروج پول

در این بخش، تنها شاهد کم شدن خروج پول از بازار هستیم. روز گذشته در حالی حدود 270 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که رقم خروج پول در روز چهارشنبه 350 میلیارد تومان و در روز سه شنبه گذشته 500 میلیارد تومان بود.

می توان گفت که شیب خروج پول حقیقی ها از بورس کمتر شده اما همچنان این روند قطع نشده است که برای اطمینان از ورود به یک روند صعودی، باید منتظر قطع شدن روند خروج پول از بازار باشیم.

به گزارش اقتصاد نیوز,با توجه به وضعیت بازار روز گذشته و بهبود شاخص های عملکردی بازار، می توان برای امروز انتظار رشد شاخص ها را داشت که این رشد تنها درصورت افزایش ارزش معاملات می تواند پایدار بماند.