داستان ذرت‌هایی که یکسال در بنادر مانده‌اند

«عزیز قیصوری» رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام گفت: تعیین قیمت مرغ در استان ایلام تابع قاعده عرضه و تقاضا نیست و بر اساس تصمیم مسئولان استانی تعیین می شود، مسئولان می‌گویند باید قیمت تعیین شده از سوی سازمان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان رعایت شود این در حالی است که در قیمت مصوب، شرایط بازار و هزینه‌های سرسام‌آور تولید لحاظ نشده است.

تولیدکنندگان مرغ در استان ایلام از شیوع بیماری کرونا بیشترین آسیب را دیدند

وی، نرخ تعیین شده مرغ را از سوی دولت در استان ایلام  ۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و ادامه داد: اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهند در حالی که در استان‌های دیگر تا مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان هم اجازه افزایش قیمت داده‌اند و هیچ مشکلی هم نداشتند.

قیصوری خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان مرغ در استان ایلام از شیوع بیماری کرونا و مشکلات بازار ناشی از آن، بیشترین آسیب را دیده اند، مرغ کالایی نیست که بشود آنرا نگه داشت، پس از رسیدن به مرحله فروش باید سریعاً فروخته شود، بنابراین تولید کننده باید در هر شرایطی و با هر قیمتی آن را بفروشد حتی اگر قیمت به کمترین حد خود برسد یعنی قیمت هر کیلو ۵ هزار تومان که در ایام نوروز اینگونه شد و مرغداران استان دچار ضررهای سنگینی شدند که جبرانش بسیار مشکل است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام افزود: در ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز که هرساله ایام خوب فروش بوده، امسال به علت شیوع بیماری کرونا گلوگاه‌های مصرف بسته شدند و مرغدارانی که برای این ایام برنامه‌ریزی کرده بودند خسارت دیدند چون مسئولان ذی‌ربط اجازه افزایش قیمت را ندادند.

 شبکه مافیای توزیع کننده، قیمت نهاده وارداتی را به اوج رساند

«یدالله سجادی‌فر» نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام نیز در این میزگرد با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد نهاده‌های دامی از خارج کشور و با ارز مبادله‌ای وارد می‌شود، اظهار کرد: پس از ورود، متأسفانه دلالان و واسطه‌های شبه مافیای حاکم بر این بخش، آن را وارد چرخه دلالی می‌کنند یعنی نهاده طیور که باید با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مرغداران برسد با ارز نیمایی و آزاد به دست آنها می‌رسد چون وارد کننده‌های انبوه، حلقه‌هایی دارند که نهاده را دست به دست بین خود خرید و فروش می‌کنند و با هر بار خرید و فروش قیمت افزایش می‌یابد تا زمانی که به دست مصرف کننده اصلی می‌رسد قیمت به اوج خود رسیده و انگار مرغدار نهاده را با قیمت آزاد خریداری کرده است.

وی گفت: روز ۲۸ اردیبهشت ماه امسال در جلسه تنظیم بازار استان مسئولان همگی به یقین رسیدند که ۷۰ درصد نهاده‌های مرغداری‌ها به صورت آزاد به دست آنها می‌رسد و تاکنون هیچ دستگاه نظارتی به این مسئله ورود نکرده یا اگر هم ورودی کرده نتیجه‌ای عاید نشده است و ما تنها شاهد ضرر و زیان تولید کننده در این بخش هستیم.

سجادی‌فر افزود: در بنادر ذرت نگه داری شده، کپک زده و بالغ بر یکسال است در آنجا مانده، همین ذرت بارگیری می‌شود و با قیمت ارز مبادله ای به دست مرغدار می‌رسد و مرغدار مجبور به استفاده از آن است که مرغ را دچار بیماری و تلفات سنگین می‌کند.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام اضافه کرد: از اوایل سال ۹۸ دولت بازارگاهی را راه‌اندازی کرد که قیمت سویا که یکی از موارد مصرف مرغداری است را با قیمت حدود ۶۰۰۰ تومان بدست تولید کننده می‌رساند این در حالی است که قیمت واقعی سویا نباید از ۲۰۰۰ تومان بیشتر باشد که البته با شیوع بیماری کرونا همین بازارگاه نیز تعطیل شد و الان سویا به صورت آزاد به دست تولیدکننده می‌رسد.

نهاده های مرغداران برخی روزها در دسترس نیست

وی گفت: در حال حاضر در بخش نهاده، جهاد کشاورزی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کمک می‌کند و بقیه در بازار آزاد با مشکلات فراوان تأمین می‌شود و در روزهایی هم در دسترس نیست یا با تأخیر به واحد تولیدی می‌رسد. دولت در بخش نهاده‌ها غیر از این هیچ کمکی به بخش تولید طیور نمی‌کند.

سجادی ‌فر خاطرنشان کرد: مرغداران استان ایلام در سال قبل تا ۳۵ میلیون تومان نسبت به مرغداران استان‌های همجوار دچار ضرر شدند و دلیل آن هم نرخ‌گذاری دولت برای مرغ زنده بود.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام پیشنهاد کرد: بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی به همراه سامانه‌ای که اطلاعات تولیدکنندگان طیور در آن موجود است، می تواند کمک کند تا مسئولان نهاده را در اختیار اتحادیه قرار دهند تا شاهد افزایش قیمت نهاده نباشیم و در عوض نظارت آن را دوچندان کنند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ مرغ عرضه شده درب مرغداری باید در استان ما و استان‌های همجوار یکی باشد گفت: اگر قیمت مرغ در استان همجوار ما گران‌تر از ما باشد مرغدار به این فکر می‌افتد که مرغ خود را در استان دیگر بفروشد و این به بازار استان ضربه می‌زند.

سجادی فر ادامه داد: هم اکنون قیمت تمام شده واقعی هر کیلو گرم مرغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است ولی دولت اصرار دارد با نرخ ۸ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش برسد و اجازه نمی‌دهند قیمت به شرایط واقعی خود نزدیک شود.

قیصوری نیز در این خصوص گفت: هیچ‌‍گونه نظارتی بر سیستم توزیع نهاده طیور وجود ندارد اما به عملکرد مرغدار به شدت نظارت می‌شود.

توزیع جوجه در کشور در چنبره دلالان شبه مافیاست

سجادی فر در خصوص تهیه جوجه برای مرغداری‌های استان ایلام گفت: در کشور ۱۴۰ تا ۱۵۰ مزرعه مرغ داریم که بیشتر آنها در شمال کشور استقرار دارند. اینها به هیچوجه حاضر نیستند به صورت مستقیم با مرغدار کار کنند و جوجه را به دلالان و واسطه‌ها می فروشند و آنها نیز با دست به دست کردن آن بین خود قیمت را تا دو و گاهی چند برابر افزایش می‌دهند.

وی با تصریح بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت در برآورد تولید جوجه اشتباه کردند، ادامه داد: ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه نیاز کشور است که برای کنترل قیمت در ایام نوروز آن‌ را به ۱۴۵ میلیون قطعه افزایش دادند یعنی افزایش ۴۵ درصد جوجه ریزی با قیمت ۵ هزار تومان رخ داد.

نایب نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام افزود: مرغدار با شیوع ویروس کرونا مواجه شدو با کاهش مصرف ۴۰ درصدی روبرو شد. در این میان مرغدار به شدت متضرر شد. در برآورد ما در استان ایلام صاحبان واحدهای تولیدی طیور بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان متضرر شده‌اند که تا کنون احوالی از آنها در این خصوص پرسیده نشده است.

چرا جوجه فروش و دلال گران فروش جریمه نمی‌شود؟

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام نیز در این خصوص گفت: قیمت جوجه بر اساس مصوبه ۲۵۵۰ تومان است. وقتی مرغدار مرغ را اندکی گران بفروشد با جریمه سنگین روبرو می‌شود اما جوجه فروش و دلال این بخش جریمه نمی‌شود. شکایت ما را در عرضه دو نرخی جوجه بررسی نکرده‌اند و عزمی برای این کار نمی بینیم.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام همچنین در خصوص بیمه مرغ تولیدی در استان نیز گفت: تنها صندوق بیمه‌ای که در سطح کشور سود داشته است، صندوق بیمه طیور استان ایلام است. از آنجا که تنها بخشی از بیمه به تولید کننده پرداخت می‌شود و حاشیه امنیتی برای مرغدار به وجود نمی‌آورد، مرغداران حاضر به بیمه تولید نیستند.

بازار مرغ عراق در اختیار ترکیه است و تولیدکننده ایلامی نمی تواند صادر کند

سجادی‌فر در زمینه صادرات مرغ از استان نیز گله کرد و افزود: ترکیه بازار مرغ کشور عراق را در اختیار گرفته است و مرغ خود را از طریق ایران به عراق صادر می‌کند، ما که کنار مرز تولید می‌کنیم نمی‌توانیم به عراق صادر کنیم.

قیصوری هم خاطر نشان کرد: این در حالی است که استان‌های شرقی کشور که همجوار کشور افغانستان هستند به این کشور مرغ صادر می‌کنند و ما در کنار عراق با ۴۷۰ کیلومتر مرز مشترک نمی توانیم. اینها درد است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان در خصوص توانمندی‌های اتحادیه نیز اظهار کرد: ما معتقدیم صنف نباید نادیده گرفته شود چرا که صنف می‌تواند مشکلات مرغداران را حل کند اما متأسفانه مسئولان اعتقادی به این بحث ندارند.

وی افزود: هم اکنون ۳۹۰ واحد مرغداری در استان داریم که در قالب ۱۱۶ تعاونی فعال هستند و اگر کار توزیع نهاده ها را به اتحادیه واگذار کنند این کار را به نحو احسن و تحت نظارت شدید انجام خواهیم دید.

قیصوری گفت: متأسفانه به تولید و فروش مرغ  یک نگاه کوتاه مدت و مقطعی دارند و فقط می‌خواهد در همان شرایط مشکل را حل کنند و اینکه چه بلایی به سر تولید کننده می‌آید آن هم در سال «جهش تولید» دیده نمی شود.

داروی طیور ۳۰۰ درصد گران شده است

سجادی فر به موضوع افزایش بی‌رویه قیمت داروی طیور اشاره و خاطر نشان کرد: دوره گذشته برای یک واحد تهیه واکسن ۸ میلیون تومان هزینه کرده‌ام. در دوره جدید جوجه ریزی باید چهار برابر هزینه کنم چرا که دارو ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد گران شده است؛ قبلاً دارو را با نرخ دولتی خریداری می‌کردیم و هم اینک کلاً با نرخ آزاد می‌خریم. دولت این هزینه‌های هنگفت را در قیمت تمام شده مرغ لحاظ نمی‌کند و انتظار دارد مرغ با قیمت ۱۰ سال قبل عرضه شود. متأسفانه سازمان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هم به این مسایل بی‌توجه است و در نرخ گذاری آنها را نادیده می‌گیرد و اینکه این مسئله مورد تأیید دامپزشکی هم هست بسیار عجیب است.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان بیان کرد: سه کارخانه تولید دان در ایلام وجود دارد که این سه کارخانه با قیمت آزاد و بسیار بالاتر از قیمت مصوب در حال عرضه‌اند و نظارت کافی بر روی عملکرد آنها وجود ندارد.

قیصوری، رئیس هیئت مدیره نیز در این خصوص اضافه کرد: قیمت و توزیع ریزمغزی‌ها دست دلالان و شبه مافیاست و دستشان نیز باز است.

وی پیشنهاد کرد: پس از تحمل زیان‌های فراوان، طی ماه‌های گذشته ، تسهیلاتی برای مرغداران به عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شود و هم برای امهال وام‌ها به تولیدکنندگان طیور کمک کنند. ما انتظار داریم مسئولان استان ایلام با اتحادیه و تولیدکنندگان همانند بقیه نقاط کشور برخورد و رفتار کنند و ما تابع کل کشور هستیم.

ژنتیک مرغ مصرفی در دنیا دستکاری شده است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام عنوان کرد: ژنتیک مرغی که در دنیا مصرف می کنیم دستکاری شده و به جای اینکه دوره پرورش آن ۶ ماه طول بکشد به کمتر از ۶۰ روز کاهش یافته تا سریع‌تر به بازار مصرف برسد. فرانسوی‌ها برای اولین بار این کار را انجام دادند که به خاطر دستکاری ژنتیکی به مرغ هورمونی معروف شد اما اینکه به مرغ در دوره پرورش، هرمون تزریق شود به هیچ وجه صحت ندارد و اصلاً این مسئله به صرفه نیست و شایعه است.