خروج دام به استانهای مرزی ممنوع شد/ برنج احتکار شده/ اعلام قیمت جدید مرغ به زودی

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: براساس مصوبه امروز از خروج دام از استان‌های مرکزی به سمت استان‌های مرزی بدون مجوز سازمان دامپزشکی جلوگیری خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار درحاشیه نشست ستاد تنظیم بازار اظهار کرد:  برای اینکه زودتر منابع ارزی کشور تبدیل به کالای مورد نیاز مردم شود، مصوب شد  بانک مرکزی بررسی و فهرست را در اختیار وزارتخانه های صنعت و جهاد  کشاورزی و بهداشت قرار دهد.

 

وی افزود: بعد از این بررسی اگر  قصور از سمت واردکننده باشد از اعمال قانون تبدیل ارز به کالا استفاده می‌کنیم.

کلامی با بیان اینکه باخبر شدیم که قاچاق دام زنده مجددا رونق گرفته است گفت:زمانی که ارز بالای 30 هزار تومان است انگیزه‌های اقتصادی بالایی برای قاچاق دام زنده به خارج از کشور را ایجاد می‌کند.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: براساس مصوبه امروز از خروج دام از استان‌های مرکزی به سمت استان‌های مرزی بدون مجوز سازمان دامپزشکی جلوگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: مقرر شد در استان‌های مرزی نیروی انتظامی و مرزبانان به شدن با پدیده قاچاق برخورد و از این موضوع جلوگیری کنند تا موجب التهاب بازار گوشت قرمز نشود.

کلامی در مورد بازار برنج نیز با اشاره به تغییر نرخ ارز اختصاصی برای واردات این محصول گفت:  نکته حائز اهمیت آنکه  بیش از 200 هزار تن برنج رسوبی داریم که مجوز ترخیص داده شده است.

برنج احتکار شده

وی افزود:  واسطه‌گری در برخی از استان‌های شمالی شکل گرفته و برخی از این افراد برنج را از کشاورز خریداری و انبار می‌کنند که بتوانند به قیمت بالاتر بفروشند.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: امروز مصوب شد 30 هزار تن از ذخائر استراتژیک با نرخ مصوب در بازار عرضه شود. اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در قالب این فضا، بخواهند  مجددا بازار کالا را دچار التهاب کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه کارخانه‌جات روغن نباتی ما بتوانند روغن مصارف خانوار را به اندازه کافی در بازار عرضه کنند، مقدار 30 هزار تن روغن خام در اختیار 47 کارخانه قرار گرفت که در سراسر کشور پخش شوند تا عرضه و تقاضا متعادل شود. در حال حاضر  روغن به اندازه کافی وجود دارد و ذخایر ما در روغن بیش از هر کالای دیگری است.

این مقام مسئول افزود: در کنار این 30 هزار تن، 20 هزار تن روغن برای کارخانه‌جات پایین دستی که از روغن فرآوری شده استفاده می‌کنند مصوب شده است. کارخانه‌جات تولیدی کشور که از این روغن استفاده می‌کنند باید تاییدیه توزیع را از سازمان صمت دریافت کرده باشند اگر چنین اقدامی نکنند به معنای این است که قیمت روغن 4200 تومانی را رعایت نکرده‌اند.

قیمت جدید مرغ به زودی اعلام می‌شود

کلامی گفت: مرغداران با توجه به افزایش هزینه های تولید درخواست اصلاح نرخ دارند؛ بخشی از واکسن‌ها و ضد عفونی کننده‌هایی که در سال گذشته با ارز 4200 تومان تامین می‌شد اکنون با ارز دیگری تامین می‌شود بنابراین این موضوع بر بهای تمام شده مرغ تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد:آنالیزهای مختلفی را در جلسه ارائه دادند و مقرر شد گزارش این جلسه در خصوص قیمت مرغ پس از جلسه به وزرای صمت و جهاد کشاورزی  مورد بحث قرار گیرد و اصلاح نرخ برای مردم اعلام می‌شود.