حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بدترین شرایط بارش/ بزرگترین پروژه احیای دریاچه به بهره‌برداری می‌رسد

بدترین آمار بارشی در حوضه‌های آبریز شش‌گانه نسبت به سال گذشته متعلق به حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگازی فارس، با گذشت 103 روز از سال آبی 1401-1402 میزان بارش ثبت شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت سال گذشته با کاهش 38 درصدی مواجه شده است.

بر اساس آمار طی 103 روز گذشته، 66.2 میلیمتر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به ثبت رسید که در مدت مشابه سال گذشته این عدد به 106 میلیمتر رسیده بود.

*بدترین آمار بارشی حوضه‌های آبریز کشور متعلق به دریاچه ارومیه

بر این اساس شرایط حوضه آبریز ارومیه در بین حوضه‌های آبریز شش‌گانه درجه یک کشور، بدترین آمار بارندگی را در سال جاری به ثبت رسانده است.

با وجود کاهش قابل توجه بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، با کمک 13 ابزار مدیریت منابع آب سطحی، 465 میلیون متر مکعب آب ذخیره کرده که نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش را تجربه کرده و رهاسازی این آب متناسب با الگوی زیست محیطی می‌تواند، در شرایط سخت سال جاری زمینه احیای دریاچه را فراهم کند.

*انتقال به دریاچه ارومیه در مراحل پایانی

همچنین طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه هم اکنون در مرز 98 درصد پیشرفت فیزیکی قرار گرفته و عملیات ترمیم ناحیه تخریب شده به دلیل آبگیری زودهنگام در انتهای دولت دوازدهم نیز رو به اتمام است.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود، در زمستان سال جاری همزمان با عدم کشت کشاورزان منطقه زمینه تزریق سالانه 300 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از محل تونل انتقال مهیا شده و بزرگترین پروژه سازه‌ای احیای دریاچه ارومیه به نتیجه برسد.