حذف واسطه ها، مدیریت قیمت و کیفیت گوشت مرغ را به همراه دارد

سمنان- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: زمینه توسعه و تقویت صنعت تولید مرغ در کشور، با حذف بسیاری از واسطه ها محقق می شود و این مساله مدیریت قیمت و کیفیت را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در حاشیه آیین افتتاح کشتارگاه صنعتی طیور در شهرستان گرمسار در جمع خبرنگاران سمنان بر حذف واسطه‌ ها در این صنعت تاکید کرد و گفت: مدیریت قیمت، کیفیت و بهره‌ وری در صنعت مرغ با حذف واسطه ها محقق می شود.
وی با اشاره به اینکه صنعت مرغداری کشور بعد از انقلاب روز به روز در حال پیشرفت است گفت: روزهای نخست انقلاب وضعیت تولید مرغ در کشور 160 هزار تن بود در حالی که امروز ظرفیت تولید به سه میلیون تن در سال می رسد و هم اکنون تولید 2 میلیون و 300 هزار تا 2 میلیون و 400 هزار تن را در کشور شاهد هستیم.
حجتی با اشاره به اینکه زنجیره تولید مرغ، از ابتدا تا انتها در کشور وجود دارد گفت: به منظور تولید مرغ سرمایه ‌گذاری‌ های مناسبی انجام شده است اما در مدیریت زنجیره هنوز کامل نیستیم.
وی بیان کرد: مدیریت خط تولید به ‌صورت واحد، هنوز عملی نشده است و تنها 30 درصد تولید مرغ کشور، در زنجیره ‌ها صورت می ‌گیرد که نیاز به توسعه دارد.
وزیر جهادکشاورزی افزود: هم اکنون در زمینه بهره وری، برخی زنجیره واحدهای تولیدی و ضریب تبدیل 1.6 کیلوگرم به ازای تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ است که متوسط آن 2 کیلوگرم است.
وی ادامه داد: این امر نشان دهنده این است که در این بخش فوق ‌العاده با بهره ‌وری خوب حرکت شده است.
حجتی بهره ‌وری نسبت به سال‌ های گذشته را مناسب ارزیابی کرد و افزود: حدود 270 کشتارگاه طیور و ماکیان در کشور وجود دارد که 64 واحد آن، کشتارگاه ‌های مدرن هستند.
وی ادامه داد: این 64 کشتارگاه دارای خط 2 تولید مرغ و خدمات تکمیلی و منطبق بر استانداردهای بین ‌المللی هستند.
حجتی با تاکید بر اینکه تولیدات این کشتارگاه ها قابلیت صادرات به اغلب کشورهای دنیا را دارند، بیان کرد: پیش سردکن، آب چکان و تمیز و آماده طبخ کردن مرغ از جمله مشخصه های خط 2 است که در این زمینه این کشتارگاه ها، سرمایه‌گذاری خوبی را داشته اند.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: در مدیریت ابتدا تا انتها در صنعت مرغ مشکل داریم و این هم با توسعه زنجیره ‌ها آرام آرام رفع خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در سفر یک روزه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به استان سمنان بزرگترین واحد فلزات غیردولتی کشور در شهرک صنعتی فجر 2 شهرستان آرادان و کشتارگاه صنعتی طیور در شهرک صنعتی اِیوانَکِی شهرستان گرمسار به بهره برداری رسید.
برای ساخت کشتارگاه صنعتی طیور، 220 میلیارد ریال سرمایه ثابت و خرید ماشین آلات خارجی 50 میلیارد ریال و برای خرید ماشین آلات خارجی 10 میلیون و 200 هزار یورو هزینه شده است.
این واحد صنعتی در 20 هزار متر مربع زمین و هفت هزار متر مساحت کشتارگاهی ساخته شده که با افتتاح این طرح برای 70 نفر شغل ایجاد شده است.
برای ساخت این کشتارگاه 50 میلیارد ریال از محل اشتغال روستایی و 30 میلیارد از محل تسهیلات رونق تولید پرداخت شده است.
گرمسار غربی ترین شهرستان استان سمنان و دارای وسعت پنج هزار و 182 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 70 هزار نفر است، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدود می شود و در 110 کیلومتری غرب مرکز استان سمنان واقع است.
از مجموع 2 هزار و 10 واحد تولیدی فعال در استان سمنان 40 درصد در شهرستان های گرمسار و آرادان مستقر است.
شهرستان آرادان با دستکم 15 هزار نفر جمعیت در غرب استان سمنان قرار دارد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در چهارم شهریور 1395 به مناسبت گرامیداشت هفته دولت به منظور افتتاح چند طرح صنعتی به استان سمنان سفر کرده بود.