حاشیه سود 23 درصدی برای تخم‌مرغ منطقی است

دبیر کل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، حاشیه سود منطقی تخم‌مرغ را 23 درصد دانست و گفت: دریافت سود بیش از 40 درصد برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ منصفانه نیست.

سید فرزاد طلاکش درباره تفاوت نرخ تخم‌مرغ در محل مرغداری و بازار، افزود: حداکثر حاشیه سود تخم‌مرغ از درب مرغداری تا مصرف‌کننده به دلیل عوامل افت محصول، هزینه‌های سورت، حمل‌ونقل، سود عمده‌فروشی، پخش و مغازه‌دار 23 درصد است و نباید باقیمتی بیش از این به مصرف‌کنندگان عرضه شود.

وی اظهار داشت: اما متأسفانه به دلیل نبود نظارت‌های کافی دستگاه‌های مربوطه در اکثر مواقع این محصول با سود بیش از 40 درصدی یعنی هر شانه تخم‌مرغ باقیمت 9 هزار و 500 تا 10 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد درحالی‌که تولیدکننده محصول خود را به قیمت واقعی نمی‌فروشد و این امر علاوه بر ضرر مصرف‌کنندگان به ضرر تولیدکنندگان نیز است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در محل مرغداری‌های کشور به‌طور متوسط 3 تا 3 هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد که این محصول باید با حاشیه سود 23 درصدی به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی ادامه داد: البته چندی است نرخ هر کیلوگرم تخم‌مرغ باقیمت 4000 تومان (هر شانه تخم‌مرغ با نرخ 8 هزار تومان) به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد که این مبلغ منطقی است.

وی اظهار داشت: آنچه مهم است تولیدکنندگان محصول خود را باقیمت واقعی عرضه نمی‌کنند و این حاشیه سود بالا به مرغداران نمی‌رسد بلکه نصیب دلالان و واسطه گران می‌شود.

طلاکش معتقد است: باقیمت گذاری و درج آن روی تخم‌مرغ قیمت‌ها تا حدودی تثبیت می‌شود و مصرف‌کنندگان اطمینان حاصل می‌کنند که نه‌تنها قیمت‌ها کنترل بلکه بخش عمده سود نصیب تولیدکنندگان خواهد شد.

در حال حاضر سالانه 930 هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که سرانه مصرف آن در کشور به شکل مستقیم و غیرمستقیم حدود 190 عدد است.