جمع‌آوری لوازم یدکی بدون شناسه از امروز آغاز شد

از امروز 15 مرداد، 53 قلم لوازم یدکی خودرو ملزم به درج شناسه و کد رهگیری شد، این کالاها در صورت عدم درج شناسه و کد رهگیری، کالای غیرمجاز محسوب و از بازار جمع‌آوری می‌شود که این طرح از امروز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جمع‌آوری لوازم یدکی بدون شناسه از امروز آغاز شد.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در این‌باره می‌گوید: ‌از امروز پانزده مرداد، فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای پنجاه و سه قلم لوازم یدکی به پایان می‌رسد، ‌اگر بعد از تاریخ مذکور، بازرسان لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون قاچاق محسوب می‌شود و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام خواهد شد.

همچنین دبیر انجمن صنایع تولید لنت، ترمز و کلاج اقدامات در جهت شناسه‌دار کردن قطعات لوازم یدکی خودرو انجام شده است و همه تولید‌کنندگان کد شناسه و کد‌رهگیری را از سامانه جامع تجارت اخذ می‌کنند و روی کالا نصب می‌کنند.

مدیرکل خدمات نگهداری و فنی و مهندسی وزارت صمت نیز در این‌باره گفته است: ‌تاکنون برای 230 میلیون قطعه لوازم یدکی خودرو شناسه رهگیری درج شده است.

به گزارش فارس با استفاده از کد شناسه می‌توان از اصالت لوازم یدکی خودرو درسامانه جامع تجارت مطلع شد.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، برآورد می‌شود از ارزش سیزده میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، 30 درصد کالای قاچاق و تولیدات بی کیفیت باشد که به ترتیب 3 میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیراستاندارد است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم یدکی است که پس از ماه‌ها جلسات هماهنگی با بیش از یازده دستگاه حاکمیتی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های خصوصی، در گام اول، پنجاه و سه قلم لوازم یدکی که هشتاد درصد مصرف بازار را شامل می‌شود از پانزده مرداد الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند.

به گفته سخنگوی وزارت صمت پیش از این باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بود.

قالیباف گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی را شامل 150 قلم ذکر کرد که پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله اول آغاز خواهد شد.