جزئیات قرارداد سوریه با روسیه برای اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه

وزیر انرژی سوریه ضمن تاکید بر لزوم یافتن جایگزین برای فناوری‌های غربی در حوزه انرژی از دو قرارداد جدید با روسیه برای اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه خبر داد.
جزئیات قرارداد سوریه با روسیه برای اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «بسام طعمه» وزیر نفت سوریه  در حاشیه کنفرانس هفته انرژی روسیه از پروژه‌های در حال اجرا با طرف روسی در زمینه‌های نفت و گاز و همچنین روند اکتشاف در شرق مدیترانه سخن گفت.

وزیر سوری در گفت‌وگو با روسیا الیوم با تمجید از بخش انرژی روسیه گفت که وضعیت بخش انرژی جهانی در گرو وضعیت بخش انرژی روسیه است.

وی در خصوص پروژه های در حال اجرای کشورش با روسیه در حوزه انرژی گفت: پروژه‌های مهمی توسط طرف روسی در سوریه در حال انجام است، چه در زمینه نفت و گاز و چه در زمینه فسفات، پروژه کمپرسورهای گازی در جنوب منطقه مرکزی  در دست اجراست که بیش از هشتاد میلیون یورو و چند میلیارد لیره سوریه هزینه دارد.

وزیر سوریه در خصوص اکتشاف منابع انرژی در شرق مدیترانه تاکید کرد: منطقه مدیترانه شرقی از نظر ذخایر نفت و گاز به ویژه گاز غنی است و بسیاری از کشورها در زمینه اکتشاف در این مناطق از ما پیشی گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا مانع هر گونه عملیات اکتشافی در دریای مدیترانه می‌شود، گفت: در آب‌های سوریه در سال ۲۰۰۵ تنها عملیات پیمایشی توسط یک شرکت نروژی انجام شد و باید قبل از هر عملیات اکتشافی یک بررسی (زمین شناسی) انجام شود. متأسفانه بخش نفت سوریه مشمول تحریم‌های آمریکا است که شامل ممنوعیت عرضه فناوری می‌شود و سوریه اکنون باید قبل از حفاری، بررسی‌های لرزه‌ای در آب‌ها را از سر گیرد.

وزیر انرژی سوریه افزود: هر شرکتی که سوریه بخواهد برای انجام این بررسی با آن قرارداد ببندد، تهدید به تحریم می‌شود و بنابراین اکتشاف در دریای مدیترانه منوط به یافتن جایگزینی برای فناوری غربی است که در دمشق ممنوع شده است و اکنون ما دو قرارداد در دریای مدیترانه با دو شرکت روسی داریم.

سوریه تلاش می‌کند تا از تخصص کشورهای دوست  در حمایت از بخش انرژی کشور و افزایش تولید نفت و گاز بهره مند شود که یکی از آنها روسیه است.

در این زمینه، بسام طعمه، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه دیروز پنجشنبه با نیکلای شولگنوف، وزیر انرژی روسیه درباره توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف انرژی گفت‌وگو کرد.

دمشق پس از از دست دادن حدود ۷۰ درصد از نیروگاه‌ها و خطوط نفت و گاز خود در طول جنگ با گروه‌های مسلح و تروریستی که بیش از ۱۰ سال به طول انجامید، قصد دارد شرکت‌های بین المللی نفت و انرژی را برای سرمایه گذاری در این کشور بازگرداند.

وزیر نفت سوریه در دیدار با همتای روسی خود در حاشیه همایش هفته انرژی روسیه که در مسکو در حال برگزاری است بر پروژه کمپرسورهای گازی در جنوب منطقه مرکزی سوریه و دو میدان توینان و البلعباس با شرکت مهندسی STG متمرکز بوده است.

در این جلسه همچنین پروژه تکمیل نیروگاه حرارتی تشرین با شرکت تکنو اکسپورت، پروژه‌های فسفات با شرکت STG Logistics، پروژه‌های شرکت‌های اکتشاف زمینی و دریایی و فعال‌سازی پروژه سرمایه‌گذاری شیل نفتی (شیل نفتی) مورد بررسی قرار گرفت.

نفت شِیل (Shale oil) یا نفت پَلمه‌سنگی یا نفت شِنی، یک ماده آلی است که در سوریه به مقدار زیاد وجود دارد و مانند معادن روباز با آن برخورد می‌کنند و برای استخراج نفت از آن حرارت می‌دهند هزینه تولید نفت از پلمه سنگی بسیار زیاد است، اما نفت استخراج شده از آن بسیار باکیفیت است .

وزارت نفت سوریه در حال کار بر روی طرحی برای احیای میادین نفتی قدیمی است و در عین حال برنامه اکتشاف را به منظور افزایش تولید برای حل بحران سوخت و قطع برق در این کشور گسترش می‌دهد.

تولید نفت سوریه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ با میانگین تولید ۸۰.۳ هزار بشکه در روز، حدود ۱۴.۵ میلیون بشکه بوده است. تولید گاز طبیعی در شش ماهه نخست امسال دو میلیارد مترمکعب با میزان تولید ۱۱.۳ میلیون مترمکعب در روز ثبت شد.

وزیر نفت سوریه چهارشنبه گذشته هم با محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر راه‌های تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه اکتشافات دریایی و منابع معدنی و همچنین تامین گاز خانگی دمشق از الجزایر را بررسی کرد