تهدید آمریکا درباره مذاکرات وین

سناریوی مقصرنمایی ایران درحالی همچنان ازسوی آمریکا پیش برده می‌شود که مقام‌های کشورمان بارها اعلام کرده‌اند قرار گرفتن نام سپاه‌پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اقدامی ورای برجام بوده و اگر آمریکایی‌ها واقعا قصد بازگشت به برجام را دارند، باید تحریم‌های دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، ازجمله تحریم‌ها علیه سپاه را لغو کنند
به گزارش صدای بورس، درحالی‌که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان جمهوری‌اسلامی ایران و ۱+۴همچنان به‌دلیل تعلل طرف آمریکایی در اتخاذ تصمیم‌های لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، متوقف مانده، به‌نظر می‌رسد طرف‌های دیگر حاضر در گفت‌وگوهای وین به رایزنی‌ها برای گره‌گشایی از مذاکرات ادامه می‌دهند؛ بر همین اساس هم بود که جوزف بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، در تماس تلفنی با وزیر امورخارجه کشورمان پیشنهاد کرد که گفت‌وگوها مجددا میان نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد ایران از نزدیک پیگیری شود.

ادامه رایزنی‌های برجامی میان طرف‌های حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای در شرایطی است که واشنگتن همچنان می‌کوشد طرح خواسته‌های فرابرجامی ازسوی ایران را به‌عنوان دلیل توقف مذاکرات القا کند و تلویحا آمادگی ایران برای گفت‌وگوهای فرابرجامی را کلید گشودن قفل مذاکرات وین مطرح می‌کند.

سناریوی مقصرنمایی ایران درحالی همچنان ازسوی آمریکا پیش برده می‌شود که مقام‌های کشورمان بارها اعلام کرده‌اند قرار گرفتن نام سپاه‌پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اقدامی ورای برجام بوده و اگر آمریکایی‌ها واقعا قصد بازگشت به برجام را دارند، باید تحریم‌های دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، ازجمله تحریم‌ها علیه سپاه را لغو کنند؛ چراکه براساس توافق هسته‌ای سال۲۰۱۵، نه‌تنها آمریکا موظف به لغو تحریم‌ها بود، بلکه این کشور باید از اعمال تحریم‌های جدید خودداری می‌کرد؛ موضوعی که از سوی سیاستمداران این کشور رعایت نشد و رئیس‌جمهوری سابق این کشور در سال ۲۰۱۸ به‌صورت یکجانبه از برجام خارج شد و یک‌سال بعد هم نام سپاه‌پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) قرار داد.

در چنین شرایطی همچنان شاهد تناقض‌گویی در گفتار و عملکرد مقام‌های آمریکایی در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری‌اسلامی هستیم و علاوه‌بر مقام‌های کاخ سفید که در هفته‌های اخیر به کرات تلاش کرده‌اند توپ مذاکرات را به زمین ایران بیندازند، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در روزهای اخیر در گفت‌وگویی بار دیگر کوشید ایران را مقصر به تعویق افتادن مذاکرات معرفی کند.

لیندا توماس گرینفیلد در پاسخ به سؤالی درباره بن‌بست در مذاکرات وین و اینکه آیا انتظار دارد شورای امنیت به‌زودی این موضوع را به بحث بگذارد یا نه، گفت: ما هنوز به توافقی دست نیافته‌ایم و ممکن است به آن نرسیم، اما رئیس‌جمهور بایدن وعده داده‌است ما اطمینان خواهیم یافت ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نکند.

وی همچنین ادامه داده‌است که اگرچه موضوع توافق در شورای امنیت مطرح نشده‌است، اما درصورت طرح آن، آمریکا آمادگی دارد رأی بدهد. گرینفیلد همچنین تأکید کرده‌است که اگر این مسئله در شورای امنیت مطرح شود، ایران خواهد شنید که جهان می‌خواهد در این زمینه وارد عمل شود.

ادامه مواضع متناقض واشنگتن در قبال مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست‌خبری هفتگی خود تأکید کرد که بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک در راستای منافع ملی آمریکاست.

ند پرایس بار دیگر با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و تکراری واشنگتن درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: در بالاترین سطح‌ اجرای دوباره برنامه جامع اقدام مشترک، محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ایران ایجاد خواهد کرد؛ محدودیت‌هایی قابل راستی‌آزمایی و دائمی.

وی همچنین عنوان کرد: ما همراه با هم‌پیمانان خود، به‌طور مساوی برای سناریوهایی «با» و «بدون» بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام آماده می‌شویم؛ زیرا این وضعیت بسیار نامشخص است و درنهایت ما یک تصمیم خواهیم گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، پرایس همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایران برای خارج شدن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا چه کاری باید انجام‌ دهد، تصریح کرد: ما به‌صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم، اما ایرانی‌ها باید بدانند این، فرصتی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام در کوتاه‌ترین زمان ممکن است؛ بنابراین ما برای مدتی بر سر میز مذاکره می‌مانیم. ما بر سر این موضوع همکاری نزدیکی با متحدان و شرکای اروپایی‌مان داشته‌ایم.