تناقض حرف تا عمل در بازار مرغ اصفهان/ بی‌ثباتی قیمت‌ها ادامه دارد

گروه استان‌ها-در روزهای اخیر خبری مبنی بر این‌که مصرف کنندگان اصفهانی در هنگام خرید مرغ باید کارت ملی ارائه کنند و هر فرد می‌تواند تنها هفته‌ای ۶ کیلوگرم مرغ بخرد منتشر شد که هم‌خوانی حرف تا واقعیت بازار دچار تناقض است.

به گزارش تسنیم از اصفهان، گوشت مرغ از نیاز‌های اساسی مردم بشمار می‌رود و تنظیم بازار آن در تمام روزهای سال ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است اما فراز و نشیب نرخ‌های غیرواقعی این کالا در ده‌های اخیر تنشی در سبد خرید خانوارها به همراه داشته است.

مدت‌هاست گرانی گریبانگیر بازار مرغ را گرفته و این کالای پروتئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف شده، اما طی اواخر سال گذشته و روزهای آغازین سال 1400 با قاچاق مرغ زنده از استان اصفهان به دیگر استان‌ها، کمبود توزیع، عدم نظارت و تبعات ناشی از بحران اقتصادی شیوع ویروس کرونا، باوجود تعیین نرخ مصوب 24 هزار و 900 تومان برای هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم در سراسر کشور، بسیاری از خرده‌فروشی‌های شهر اصفهان مرغ را با قیمت هر کیلوگرم 38 تا 40 هزار تومان می‌فروختند.

در این شرایط برای کنترل اوضاع در برخی از فروشگاه‌های شهر اصفهان مرغ با قیمت مصوب دولتی توزیع شد اما آشفتگی بازار مرغ و نایاب شدن آن باوجود کشتار و توزیع روزانه بیش از 500 تن مرغ به صف‌های طولانی و چندساعته مردم برای خرید با قیمتی حدود 2 برابر نرخ دولتی منجر شد که برخی از مسئولان استانی احتکار خانگی و افزایش تقاضا را دلیل گرانی و کمبود بیان کردند.

در این وضعیت نابسامان که مسئولان استانی از شرایط مناسب تولید و عرضه مرغ در بازار خبر می‌داند ماموران انتظامی استان حین کنترل محورهای اصلی مواصلاتی شهرستان‌های اصفهان ده‌ها دستگاه کامیون حامل مرغ زنده را متوقف کردند که در پی عدم مدیریت و بی‌نظمی شدید در بازار به واسطه دلالان، راه‌اندازی سامانه رهتاب در دستور کار ستاد نظارت تنظیم بازار استان اصفهان قرار گرفت.

براین اساس حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با تشریح اینکه دلیل استفاده از سامانه رهتاب به معنای کمبود مرغ در بازار یا محدودیت میزان مصرف مردم نیست، بلکه فقط جلوگیری از سوداگری و یا قاچاق این کالا و ایجاد امکاناتی برای رسیدن مرغ با قیمت مصوب به مصرف کننده واقعی و منع توزیع چند نرخی آن در بازار است، گفت: براساس این سامانه افراد بالای 18 سال، با ارائه کد ملی خود می‌توانند در هر هفته 6 کیلوگرم مرغ خریداری کنند.

به گفته ایراندوست بر اساس آمار منتشر شده، هر فرد در یکسال حداکثر 32 کیلوگرم مرغ مصرف می‌کند، بنابراین سرانه مصرف مرغ در هر ماه 2 کیلو و 700 گرم خواهد بود، بنابراین صرفاً پدر خانواده با خرید سهمیه هر هفته 6 کیلو می‌تواند بیش از نیاز اعضای خانواده خود را تامین کند.

اگرچه راه‌اندازی سامانه رهتاب با واکنش‌های مختلفی از سوی شهروندان، فعالان اقتصادی و مسئولان مواجه شد اما با سامانه‌ای شدن تولید و توزیع مرغ در بین تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها تا حدودی از التهاب بازار مرغ در استان اصفهان طی مدتی کاسته شد ولی شنیده‌ها و شواهد حاکی از آن است که قیمت مرغ در مراکز خرده فروشی به بیش از ٣� هزار تومان رسیده در حالی که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان اصفهان نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم 25 هزار و 950 تومان تعیین شده و غیر از این تخلف محسوب می‌شود.

دو نرخی شدن قیمت مرغ ریشه در عدم تطابق نرخ هزینه‌های تولید دارد

یکی از فروشندگان مرغ در بازار اصفهان با بیان اینکه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار استان در بیشتر فروشگاه‌های شهر عرضه می‌شود اما برخی فروشگاه‌های مرغ متأسفانه همچنان گران‌فروشی می‌کنند، گفت: فروش مرغ گرم در بازار اصفهان به 2 نرخ دولتی و آزاد در حالی که ستاد تنظیم بازار یک نرخ را برای هر کیلوگرم مرغ تصویب و ابلاغ کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مرغ 2 نرخی ریشه در عدم تطابق قیمت با هزینه تمام شده تولید برای مرغداری‌ها دارد، اظهار داشت: انتظار این است که با اصلاح قیمت مرغ، سهمیه نهاده‌ها به‌طور کامل در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد و با عرضه مرغ با وزن‌ بالاتر به بازار از توزیع نامناسب و سودجویی نیز مقابله شود تا قیمت این محصول در بازار به ثبات برسد.

این فروشنده مرغ اصفهانی پیرامون اینکه سامانه رهتاب، سامانه‌ای برای توزیع عادلانه کالا‌های تنظیم بازار است که دارای مزایای فراوان از قبیل سهولت خرید، کاهش صف، توزیع عادلانه کالا و جلوگیری از قاچاق است، افزود: به‌گفته مسئولان استان در فروردین ماه میانگین کشتار مرغ 523 تن در هر شب، اردیبهشت ماه 549 تن و در خرداد 555 تن و هفته‌های اخیر تیر ماه آمار کشتار مرغ به 600 تن نیز رسیده اما عرضه هر هفته 6 کیلوگرم مرغ با کارت ملی برای افراد بالای 18 سال اندکی دور از واقعیت است، چراکه آمارهای ماهیانه فروش مرغ برطبق هر کارت ملی بیش از تولیدات استان اصفهان می‌شود.

 ادعای کذب برخی از فروشندگان؛ تمامی گوشت مرغ توزیعی در اصفهان یارانه‌ای است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ادعای برخی فروشندگان برای فروش مرغ آزاد یا دولتی، رهتابی یا غیررهتابی کذب است و توزیع تمام گوشت مرغ در استان اصفهان یارانه‌ای و با قیمت مصوب تولید شده است.

حسین ایراندوست با اشاره به مشکلات کمبود مرغ در دو هفته اخیر در استان اظهار داشت: انتظار می‌رود بر اساس جمعیت استان اصفهان به روزانه 400 تن گوشت مرغ برای تامین بازار نیاز باشد، البته طی روز‌های اخیر به طور میانگین 470 تن مرغ زنده با بیش از 350 تن گوشت مرغ در بازار عرضه شده است.

وی اضافه کرد: این میزان عرضه در شرایط طبیعی بازار ایده‌آل است اما کاهش توزیع مرغ طی هفته گذشته در استان دلایل مختلفی دارد زیرا با عدم زمان ثابت جوجه‌ریزی طی یک روز 600 تن و روزی دیگر 400 تن مرغ زنده عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گرمای هوا را از دیگر دلایل کمبود مرغ در دو هفته اخیر برشمرد و افزود: در شهرستان‌های اردستان، نایین، کاشان و آران و بیدگل قبل از آغاز ماه‌های گرم تیر و مرداد با برنامه‌ریزی‌های لازم مرغ‌های مسن‌تر از دایره پرورش حذف و جوجه‌هایی با سن‌ کم وارد حیطه تولید می‌شوند.

وی اثرگذاری راه‌اندازی سامانه رهتاب را در عرضه مرغ زنده با قیمت مصوب 17 هزار و 100 تومان به کشتارگاه‌ها 100 درصد مثبت دانست و بیان کرد: انتظار داریم با چنین درصد مثبتی گوشت مرغ تولیدی هم براساس قیمت مصوب 25 هزار و 950 تومان ستاد تنظیم بازار استان به دست مصرف کننده برسد.

ایراندوست عملکرد حلقه نخست سامانه رهتاب را براساس آمارهای سازمان جهادکشاورزی به‌عنوان متولی تولید در ثبت قیمت مصوب مرغ مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هنوز حلقه دوم تکمیل نشده، اما قول‌هایی از سوی نهاد متولی برای عرضه مرغ گرم با قیمت مصوب درب مغازه‌ها به منظور رفاه حال مصرف‌کنندگان داده شده است.

وی پیرامون اینکه اداره صمت نتوانسته انتظارات مصرف‌‌کنندگان در حلقه دوم را تأمین کند، اظهار داشت: با اطمینان شهروندان به سامانه و ثبت کدملی بدون هیچ‌گونه نگرانی، فروشندگان موظف به فروش مرغ گرم با قیمت مصوب به مردم خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان اصفهان افزود: شهروندان می‌توانند با استفاده از سامانه رهتاب از ثبت میزان گوشت خریداری به قیمت مصوب در سامانه رهتاب اطمینان حاصل کرده و همچنین با مراجعه به این اپلیکیشن از موجودی گوشت مرغ در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی با اشاره به تامین و توزیع گوشت مرغ در شهرستان‌ها، بیان کرد: اداره صمت استان براساس ضریب جمعیتی گوشت مرغ را در تمامی شهرستان‌ها عرضه می‌کند.

ایراندوست با اطمینان به شهروندان که از لحاظ جوجه‌ریزی، تولید و تامین گوشت مرغ هیچ مشکلی در استان نداریم، افزود: مردم در برخورد با گرانفروشی مرغ در مغازه یا فروشگاه‌ ضمن امتناع از خرید باید تخلفات را اطلاع دهند چراکه فروشنده مجبور به عرضه مرغ با قیمت مصوب خواهد شد.

عرضه هر هفته 6 کیلوگرم مرغ با تولید سالیانه هم‌خوانی ندارد

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان دلیل اصلی مشکل مرغ در کشور را نوسانات قیمتی دانست و گفت: نبود مدیریت تولید فراز و فرود قیمت‌ها را تشدید می‌کند زیرا تشکل‌های مرغداری اختیارات لازم را ندارند که تولیدات را مدیریت کنند.

بهرام پاکزاد با بیان اینکه استان اصفهان تولیدکننده برتر مرغ در کشور است، اظهار داشت: متأسفانه مرغداران اصفهانی با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.

وی با بیان اینکه دغدغه مرغداران از چشم مسئولان پوشیده مانده است، افزود: به دلیل نوسانات قیمتی در تولید مرغ و نهاده‌ها و دیگر معضلات اکنون نیمی از مرغداری‌های استان اصفهان ورشکسته شده‌اند.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان اضافه کرد: چنانچه صنعت مرغداری اصفهان به همین منوال تداوم یابد با تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی، کاهش تولیدات، کمبود و گرانی مرغ در آینده نه چندان دوری روبه‌رو خواهیم شد.

وی براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان جوجه‌ریزی در کشور را طی خرداد امسال حدود 120 میلیون قطعه بیان کرد و افزود: در این شرایط نباید کمبودی در عرضه مرغ در بازار وجود داشته باشد اما چنین آماری تا چه میزان صحیح یا غلط است، هیچ‌گونه اطلاعی نداریم.

پاکزاد با تاکید بر اینکه به دلیل شیوع آنفلوآنزای گرم خشک و درگیری بیشتر گله‌ها در استان‌های کشور، تولید هم بدون شک کاهش یافته است، بیان کرد: براساس آمار کاهش شدیدی در جوجه‌ریزی استان مشاهده نشده اما به علت درگیری بیشتر تولیدکنندگان در شهرستان‌‌ها با این نوع بیماری تولیدات کاهش داشته و بدون شک در آینده کاهش تولید خواهیم داشت.

وی با ابراز تاسف از اینکه قیمت 17 هزار و 100 تومانی مرغ زنده با خریداری جوجه 8 تا 9 هزار تومان 2 برابر نرخ مصوب 4 هزار و 200 تومانی کارگروه تنظیم بازار، واقعی نیست، گفت: کانون انجمن صنفی مرغداران ضمن ارسال نامه‌ای به وزارت جهاد میانگین نرخ تمام شده مرغ زنده را برای تولیدکنندگان 21 هزار تومان اعلام کرد اما پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نشد.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان ادامه داد: با افزایش ناگهانی نرخ‌ جوجه‌ یک‌روزه واحدهای تولیدی و مرغداری‌ها در استان با ضررهای هنگفتی روبه‌رو شدند، اما هیچ ارگان و نهادی پاسخگوی معضلات پیش آمده نیست.

وی با انتقاد از اینکه تشکل‌های مرغداری‌ها بر بازار مدیریت نداشته و بر جوجه‌ریزی‌ها کنترلی ندارند، اظهار داشت: هیچ‌گونه اطلاع صحیح از جوجه‌ریزی و ورود آنها از شهرستان‌ها و استان‌ها نداریم، اما با واگذاری اختیارات و مدیریت درست می‌توانیم از نوسانات نرخ مرغ جلوگیری کنیم.

پاکزاد پیرامون اینکه بدون شک پشت پرده توزیع مرغ دو نرخی در بازار فساد است و مسئولان هرساله همان آزمون و خطا را تکرار می‌کنند، افزود: برای ثبات بازار و جلوگیری از رانت بهای مرغ باید تک نرخی باشد اما این اشتباهی است که مسئولان طی یکسال دو تا سه مرتبه بدون نتایج مثبتی اجرایی می‌کنند.

وی درباره اینکه عرضه مرغ دولتی برای واحدهای تولید مرغداری تا چه میزانی ضرر و زیان ایجاد می‌کند، بیان کرد: در زمان توزیع مرغ دولتی با نرخ ارزان‌تر تحت هر عنوانی به زور مرغ تولیدی مرغدار را می‌گیرند اما آیا این کالا به دست مصرف کننده واقعی خودش می‌رسد؟ خیر!

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان در پاسخ به اینکه آیا با وجود  معضلات فعلی در تولید، عرضه هر هفته 6 کیلوگرم مرغ با کارت ملی برای افراد بالای 18 سال در استان و کشور امکان‌پذیر است، گفت: این حرف‌ها شوخی بیش نیست زیرا چنانچه از 84 میلیون نفر جمعیت در حدود 65 میلیون نفر بالای 18 سال باشند براساس سرانه مصرف 2 کیلو و 250 گرم مرغ برای هر فردی باید 24 کیلوگرم ماهیانه مرغ در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در این وضعیت سالیانه باید 3 میلیون و 600 تن مرغ با توان بالقوه زیرساخت‌ها در کشور تولید شود اما برطبق آمارها تولیدات هر ساله کشورمان 2 میلیون و 500 تن است که یک میلیون و 100 تن تا عرضه مرغ گرم با کارت ملی برای هر فرد بالای 18 سال فاصله است.

 به گزارش تسنیم، سال‌هاست گوشت مرغ با فرازونشیب‌های قیمتی از سبد غذایی خانوارهای بی‌بضاعت و کارگران آسیب‌دیده خداحافظی کرده و به همین جهت مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه با خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تحت فشار هستند، تفاوت چشمگیری دارد و از این رو است که دولت‌مردان برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را باید برای تأمین آن تدارک ببینند.

واقعیت این است که میانگین قیمت سالیانه گوشت سفید در سال باید به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئین گوشتی مورد نیاز خود را تأمین کنند، اما متأسفانه به نظر می‌رسد این تقاضای عمومی پاسخ داده نمی‌شود. در سال‌های اخیر رکود بازار کاملا محسوس شده به طوری که عدم توانایی مردم در خرید مرغ و کم شدن قدرت خرید مهر تایید این مطلب است.