تفاوت آمار جوجه‌ریزی روی کاغذ و در واقعیت؛ هیچ انحصاری در توزیع و واردات نهاده نداریم

گروه استان‌ها – معاون وزارت صمت با بیان اینکه با این اوصاف مازاد بر نیاز کشور تولید مرغ داریم اما در شبکه‌ها دیده نمی‌شود، گفت: یا اعداد جوجه‌ریزی روی کاغذ با داخل مرغداری‌ها یکی نیست یا اینکه اتفاق دیگری می‌افتد که به نظر احتمال اول درست است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عباس تابش ظهر امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار استان فارس در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مرغ که در بازار عرضه می‌شود قیمت واقعی است یا خیر اظهار داشت: قیمتی که اکنون عرضه می‌شود براساس 50 درصد نهاده آزاد و دولتی است که جهاد کشاورزی اعلام کرده که همه نهاده‌ها را 100 درصد تولید و تهیه کند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار آنالیز قیمت مرغ را در ستاد تنظیم بازار کشور انجام دادیم تا مشخص شود علت تغییر قیمت در بازار چیست، گفت: مشکل این بود که نهاده‌ها به جای 40 روزه،  45 روزه به تولیدکننده داده می‌شد و این تفاوت سبب ضرر می‌شد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه برای حل مشکل مصوب شد که جهاد کشاورزی برای مرغ‌داران نهاده تامین کند یعنی از لحظه جوجه‌ریزی به مرغداری نهاده آماده باشد، بیان کرد: اگر در این میان تخلفی صورت می‌گیرد حتما تخلفات مشخص و افراد متخلف تاوان دهند تا نهاده را به موقع به تولیدکننده تحویل دهد.

مدیر عامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان درباره تفویض اختیار به استان‌ها عنوان کرد: برای قیمت‌گذاری مرغ 10 درصد اختیار به استانها دادیم اما بعد دوباره گفتند نسخه واحد و سراسری بدهید .

وی با بیان اینکه تقاضا و عرضه دو مقوله وابسته بهم هستند، تصریح کرد: مازاد عرضه قیمت را پایین می‌آورد ولی تقاضا ثابت است اما عرضه با تغییراتش قیمت را دستخوش تفاوت می‌کند. همه استان‌ها می‌گویند مازاد بر نیاز جوجه‌ریزی داریم و استان‌های همجوار مازاد را دریافت می‌کنند یعنی استانی نیست که کمتر از نیاز تولید کند.

تابش با بیان اینکه با این اوصاف مازاد بر نیاز کشور تولید مرغ داریم اما در شبکه‌ها دیده نمی‌شود، عنوان کرد: یا اعداد جوجه‌ریزی روی کاغذ با داخل مرغداری‌ها یکی نیست یا اینکه اتفاق دیگری می‌افتد که به نظر احتمال اول درست است با این حال وزارت جهاد مکلف است مرغ را تحویل صمت دهد بقیه را ما تصمیم می‌گیریم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه باید دقت بیشتری در جوجه‌ریزی داشته باشیم تا نهاده‌ها از جوجه‌ریزی به شبکه غیررسمی وارد نشود، گفت: ما هیچ انحصاری در توزیع و واردات نهاده به هیچ احدی نداریم هر کس فکر می‌کند می‌تواند نهاده وارد کند می‌تواند مراجعه کند 90 درصد از واردات دست جهاد کشاورزی و شرکت امور پشتیبانی دام است.

مدیر عامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: هیچ کشتارگاهی حق خروج مرغ بدون مقصد مشخص را ندارد همچنین میزان بار باید از در کشتارگاه مشخص باشد و به صمت اعلام کنند.

وی درباره نهاده‌های غیر یارانه‌ای که در جلسه مطرح شد، اظهار داشت: این موضوع در بودجه دیده شده و براساس بودجه 6 ماه اول سال هم این امر را داریم  و ما مقید به اجرای مصوبات مجلس هستیم اگر تغییر کند از قانون تمکین می‌کنیم.

تابش درباره تشدید بازرسی‌ها و آثار مثبت و منفی آن افزود: اگر با تشدید بازرسی‌ها خدمتی به مردم نشود باید در آن تجدید نظر کرد، در کالایی که تامین به موقع و اندازه داریم که نیازی به بازرسی نیست. جایی نیاز به بازرسی است که تامین به موقع و به اندازه نباشد البته نباید نقش بازرسی را  نادیده گرفت.

مدیر عامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان  با بیان اینکه 3 ماشین برای بازرسان فارس تدارک دیدیم، گفت: اگر با این شرایط تعداد بازرسان 10 برابر هم شود بازرسی جوابگو نیست باید از سامانه‌های نوین بازرسی استفاده کنیم. بسیاری از امور امروز به صورت آنلاین انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بازنگری در جرایم هم در دستور کار است اما تسریع در صدور رای هم باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: تعزیرات امسال رسیدگی به پرونده‌ها را افزایش دهد، پرونده‌هایی که در شعب، رای آنها صادر می‌شود باید نماینده اصناف و بازرسی حضور داشته باشند که در ماه‌های اخیر اتفاق نیفتاد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه همه دستگاه‌ها برای روان‌سازی عرضه کالا باید کمک کنند، اظهار داشت: نباید کالا در گمرک بماند، در ادامه ماه مبارک رمضان و ایام عید را داریم کمک کنیم بوروکراسی اداری کم شود تا کالا در حداقل زمان ممکن به دست مصرف‌کننده برسد.

تابش با بیان اینکه قیمت‌گذاری اصناف به همان روال گذشته انجام می‌شود و تغییری در این زمینه نداریم، به برخی از کالاها اشاره کرد و گفت:  سیمان مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی نیست، قطع برق و قطع سوخت واحدها سبب کاهش 25 درصدی تولید و افزایش قیمت شده بود که با حل مشکل تولید به روال قبل برگشته است.

وی با بیان اینکه واحدهای سیمان باید ابتدا نیاز استان را تامین سپس برای صادرات اقدام کنند، بیان کرد: نمایندگان توزیع نیز که قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند همان هفته نمایندگی فرد باطل و به تعزیرات معرفی شود و واحد تولیدی هم به تعزیرات می‌رود چون واحد تولیدی در این زمینه نقش دارد.

مدیر عامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان درباره عرضه مرغ نیز دوباره تاکید کرد: واحدهای مرع و تخم مرغ که نهاده گرفتند اما محصول را با قیمت مصوب عرضه نکنند جهاد حق اختصاص نهاده به این واحدها را ندارد علاوه بر اینکه به تعزیرات معرفی می‌شوند و این نهاده‌ها هم به ظرفیت‌های خالی اختصاص پیدا می‌کند.

تابش درباره قیمت شکر و تفاوت آزاد و سهمیه‌ای آن گفت: شکر با قیمت 11500 برای فروش نداریم همه شکرها 6650 است اگر کارخانه‌ای فروش 11500 دارد تخلف کرده فقط اداره غله برای واحدهای صنعتی می‌تواند به 11500 بفروشد. 20 درصد از شکر خانوارها را می‌توان به قندریزها داد که متناسب با هر استان این درصد می‌تواند تغییر کند.

وی درباره تامین روغن استان نیز گفت: من این امر را به استاندار و امام جمعه قول دادم اما همه باید کمک کنند که روغن خام واحدها تبدیل به روغن مصرفی شود.

معاون وزیر صمت درباره تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بیان کرد: با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تفاهمی داریم که هر استانی تخلفی دید به سازمان حمایت گزارش دهد به این دلیل که خریدها متمرکز است بخشی از تخلف دیده می‌شود به همین دلیل سازمان حمایت کلی می‌بیندو

تابش با بیان اینکه چیزی به نام تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباید باشد، افزود: قیمت روی کالا با قیمت فروشگاه همان تخفیف است اما اینکه 50 درصد تخفیف دهند نداریم؛ فروش کالای اضافه کنار روغن یا هر کالای دیگری تخلف است.