تعیین مشوق‌های مناسب راهکاری برای افزایش صادرات گوشت مرغ

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغداران گوشتی ایران گفت: با توجه به مازاد تولید گوشت مرغ در کشور، انتظار می‌رود با تعیین مشوق‌های صادراتی مناسب شرایط برای توسعه صادرات این محصول فراهم شود.

محمد یوسفی افزود: ماهانه 10 تا 15 هزار تن گوشت مرغ به عراق، سوریه و افغانستان صادر می‌شود که این میزان صادرات پاسخگوی متناسب با توان تولید کشور نیست لذا دولت باید با ایجاد مشوق‌های مناسب موجبات رونق صادرات را فراهم کند.

وی یکی از مشکلات این بخش را هزینه بالای قیمت تمام‌شده تولید در کشور دانست و افزود: هم‌اکنون برای رونق صادرات باید بدانیم کشورهای صادرکننده‌ای همچون برزیل، ترکیه و امریکا برای توسعه صادرات خود از چه راهکارهایی بهره‌مند‌ می‌شوند و ما نیز با بهره‌گیری از الگوهای آن‌ها، اقدامات لازم در این بخش را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: البته قیمت تمام‌شده مرغ گوشتی برزیل بسیار پائین تر از هزینه تولید همان محصول در ایران است زیرا نرخ نهاده‌های دامی برزیل نیز 30 تا 40 درصد ارزان‌تر از قیمت تمام‌شده نهاده‌های دامی در ایران است.

وی گفت: تولیدکنندگان برزیلی در مقایسه با بخش تولید ایران دارای هزینه‌های مالی و بهره بانکی بالا نیستند لذا همین امر سبب می‌شود تولیدات ایرانی در بازارهای صادراتی رقابت‌پذیر نباشد.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر صدور مرغ به روسیه، افزود: تاکنون امکان صادرات گوشت مرغ و تخم‌مرغ ایران به روسیه هنوز فراهم نشده که این ناشی از بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولات در ایران است. بنابراین تجار روسی و ایرانی هنوز بر سر قیمت گوشت مرغ به توافق نرسیده‌اند.

یوسفی با بیان اینکه دولت باید مقوله صادرات را بیش از گذشته موردتوجه قرار دهد، گفت: باید تلاش شود برای متعادل‌سازی بازار مرغ ماهانه حدود 40 هزار تن گوشت مرغ مازاد بر نیاز به کشورهای متقاضی صادر شود.

یوسفی تولید گوشت مرغ سالانه را حدود 2 میلیون تن عنوان کرد و افزود: این بدان معناست که 170 تا 180 هزار تن گوشت مرغ در ماه تولید می‌شود که حدود 130 هزار تن آن به مصرف داخلی می‌رسد.

وی ادامه داد: البته شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولیدکنندگان مرغ گوشتی و متعادل‌سازی بازار عرضه و تقاضا، ماهانه حدود 10 هزار تن مرغ مازاد را به مبلغ 4 هزار تا 4 هزار و 200 تومان از آنان خریداری می‌کند، به‌طوری‌که تاکنون 150 هزار تن مرغ مازاد جمع‌آوری و ذخیره‌سازی شده است.

وی مازاد تولید ماهانه گوشت مرغ کشور را بیش از 30 هزار تن اعلام کرد و افزود: تاکنون دولت 20 هزار تن گوشت مرغ به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) عرضه کرده و قرار است به‌طور مجدد در مرحله دوم نیز 20 هزار تن دیگر از این محصول را میان این خانواده‌ها توزیع کند.

وی معتقد است؛ چنین اقداماتی تأثیر چندانی بر متعادل‌سازی بازار عرضه و تقاضا گوشت مرغ ندارد و باید برای حفظ روند تولید اقدامات لازم برای توسعه صادرات انجام شود.

یوسفی گفت: درحالی‌که امروز هر کیلوگرم مرغ زنده بین 3 هزار و 600 تا 4 هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد قیمت واقعی آن با در نظر گرفتن سود اندک برای تولیدکنندگان باید چهار هزار و 800 تومان تعیین شود.

وی تصریح کرد: این در حالی‌ است که تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور هم‌اکنون روی هر کیلوگرم مرغ زنده 400 تا 1200 تومان ضرر می‌دهند که ادامه این روند می‌تواند صنعت طیور کشور را با مخاطراتی مواجه سازد.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغداران گوشتی گفت: امروز تولیدکنندگان مرغ گوشتی تلاش دارند تا قیمت تمام‌شده تولید را پائین نگه‌دارند اما باید سود منطقی نیز به دست آورند، در غیر این صورت این امر منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود.

هم‌اکنون حدود 18 هزار واحد تولیدکننده مرغ گوشتی دارای پروانه تولید در کشور فعال است.