تصمیم‌گیری برای عرضه سهام پالایش نفت شازند با سهامداران است

به گزارش چابک آنلاین، فعالیت اصلی شرکت انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها، ساختمان فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سوخت هواپیما است.

با این حال، سؤال این است که وضعیت صنعت پالایشی و شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) در سال 1401 چگونه بود؟

مجید رجبی کهریزی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند در گفت‌و‌گویی به بررسی وضعیت این شرکت پرداخته که از نظر می‌گذرد:

سال 1401 برای شرکت پالایش نفت شازند و صنعت پالایش چگونه بود؟

این شرکت به عنوان اصلی‌ترین وظیفه خود ضمن تلاش مستمر در جهت تحقق اهداف فنی و عملیاتی، علاوه بر پالایش و تولید فرآورده‌های با کیفیت و کمیت برنامه‌ریزی شده، موفق شده 40 درصد فراتر از میزان برنامه، تولید خود را افزایش دهد که مایه مباهات است.

برای نمونه سال 1401 سال به نتیجه رسیدن همکاری‌های این شرکت با شرکت‌ها و پژوهشکده‌های دانش بنیان در بومی‌سازی ساخت کاتالیست‌های واحدهای پیچیده RCD و RFCC و بارگیری این کاتالیست‌ها بوده که ضمن قطع نیاز ارزی میلیون‌ها دلار در سال، بخش پیشرو و مهم دیگری از زنجیره تولید و فرآورش صنعت پالایش کشور بومی‌سازی شده و با اقتدار تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

همچنین با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ایمیدرو، طراحی خط تولید کک سوزنی که یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های زنجیره تولید صنعت فولاد کشور است با پیشرفت 80 درصد طراحی پایه، یک مجتمع با ظرفیت 95 هزار تن در سال، بومی‌سازی خواهد شد.

چه برنامه‌هایی برای افزایش تولید و بازدهی بیشتر در این شرکت دنبال شده است؟

این پالایشگاه در سال 72 با ظرفیت اولیه پالایش روزانه 150 هزار بشکه نفت خام سبک افتتاح شدکه با تلاش و دانش متخصصان این شرکت بدون صرف هزینه سرمایه‌گذاری، خوراک آن تا 170 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

درعین حال با راه‌اندازی فازهای دوم در سال‌های 1390 تا 1391 ضمن کیفی‌سازی ارتقای محصولات به استاندارد یورو 4 ظرفیت پالایشی تا 250 هزار بشکه در روز افزایش یافت و با کاهش نفت کوره تولیدی، تولید بنزین به بیش از16 میلیون لیتر و تولید گازوئیل به بیش از 12 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.

بر همین اساس در حال حاضر برای افزایش تولید برنامه‌ای در دست اقدام نیست.

هم‌اکنون این شرکت پالایشی به عنوان تنها تولیدکننده سوخت کشتیرانی کم گوگرد مطابق با استاندارد جهانی 2020 و اولین شرکت پالایشی تولید کننده پروپیلن، نرمال هگزان و نرمال پنتان به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها محسوب می‌شود.

این شرکت پالایشی نزدیک به 16 محصول مختلف را تولید می‌کند، آیا برنامه‌ای برای تنوع بخشی بیشتر به تولیدات آن وجود دارد؟

بله در این زمینه جهت تسهیل و تنوع بخشی به تولید محصولات و فرآورده‌های ویژه با احداث و راه‌اندازی 12 بازوی بارگیری جدید شرایط فروش این فرآورده‌ها فراهم شده و با آماده‌سازی و تکمیل خطوط ارتباطی جدید، عرضه محصولات دیگر نیز در دست اقدام است.

بررسی روند تولیدات این شرکت در زمینه محصولات مختلف نشان می‌دهد که روند تولید برخی محصولات افزایش یافته و میزان تولیدات برخی دیگر رشد چندانی نداشته است، علت این امر چیست؟

درخصوص 5 فرآورده اصلی سیاستگذاری تولید با شرکت ملی پالایش و پخش بوده و بر اساس برنامه اعلام شده، میزان تولید به هر فرآورده تخصیص داده می‌شود.

در زمینه سایر فرآورده‌ها با توجه به تقاضا و نیاز بازار و امکانات تولید، محصولات عرضه می‌شوند.

با توجه به سودده بودن این شرکت، آیا برنامه‌ای برای عرضه سهام بخشی از این شرکت در بورس وجود دارد؟

با توجه به واگذاری بخش عمده‌ای از سهام شرکت به سهامداران غیردولتی، تصمیم‌گیری برای عرضه در بورس با سهامداران خواهد بود.

با وجود محدود بودن تعداد پالایشگاه‌ها در کشور، پالایشگاه‌سازی امری مقرون به‌صرفه و اقتصادی است یا خیر؟

سودآوری پالایشگاه‌ها تا حد زیادی بستگی به میزان پیچیدگی واحدها و نوع محصولات دارد.

بویژه هرچه پالایشگاه‌ها به پتروپالایش نزدیک‌تر باشند، ارزش افزوده محصولات بیشتر و اقتصادی‌تر خواهد بود.

با توجه به مشخص بودن مشتریان شرکت‌های پالایشگاهی، چرا حاشیه سود شرکت‌ها با توجه به بالا بودن درآمد عملیاتی آنها پایین است؟

بخشی از این موضوع به ماهیت واحدها و فرایندهای تبدیلی پالایش مرتبط است، همچنین اختلاف کم قیمت فرآورده‌ها با خوراک، حاشیه سود پالایشگاه‌ها را نسبت به سایر صنایع پایین نگه می‌دارد. در صنایعی که تولیدات آنها مستقیم به بازار وارد می‌شود، حاشیه سود به این صورت است. درصورت ایجاد فرایندهای تبدیلی و پایین‌دستی بیشتر حاشیه سود افزایش خواهد یافت.

از بانکرینگ به عنوان زمینه‌ای برای کسب درآمد شرکت‌های پالایشی یاد می‌شود، پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند در سال گذشته و امسال تا چه میزان موفق به انجام بانکرینگ شده است؟

تأمین سوخت مورد نیاز کشتیرانی (ATR) بطور کامل پوشش داده شده است، اما با توجه به اینکه بانکرینگ سود کمتری در مقایسه با تولید سایر فرآورده‌ها دارد، توجه به سایر فرآورده‌ها مرجح است.