تحریم‌های روسیه علیه غرب تمدید شد

رئیس جمهور روسیه امروز طی فرمان اجرایی، ممنوعیت صادرات کالا از جمله مواد خام به کشورهای غیر دوست را تمدید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امروز چهارشنبه با صدور فرمانی اجرایی قانون ممنوعیت مبادله برخی کالاهای معین از جمله مواد خام با کشورهای غیر دوست روسیه که علیه این کشور تحریم اعمال کرده‌‌اند را تمدید کرد.

این دستور نخستین بار در ماه مارس و به فاصله کمی پس از آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین و شروع روند اعمال تحریم‌ها از سوی غرب علیه مسکو صادر شد و مدت اعتبار آن تا روز 31 دسامبر سال 2022 بود که در دستور جدید تا پایان سال 2023 تمدید شده است.

دولت روسیه در ماه مارس لیستی از کالاهای ممنوعه صادراتی شامل بیش از 200 نوع کالا و تجهیزات نظیر اقلام فنی، تجهیزات پزشکی و مخابراتی، خودرو، ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات الکترونیکی را منتشر کرد.

در گام نخست صادرات این کالاها به تمام کشورهای خارجی ممنوع شد و فقط چند کشور از جمله اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیایی، آبخازیا و اوستیای جنوبی از این قانون مستثنی شدند.

پوتین طی فرمانی جداگانه به صورت موقت تراکنش‌های مرتبط با سهام برای اتباع کشورهای غیر دوست روسیه را برای 45 بانک روسی ممنوع کرد.

کشورهای غیر دوست روسیه شامل آمریکا، انگلیس، اعضای اتحادیه اروپا، استرالیا، ایسلند،‌کانادا، نیوزیلند، نروژ، کره جنوبی، سنگاپور، تایوان، اوکراین، سوئد، ژاپن و برخی کشورهای کوچک می‌شوند.