بی اثر بودن خرید شرکت پشتیبانی امور دام با افزایش سن مرغ های زنده

علی اصغر عباس پور، اظهار داشت: به نظر می رسد خرید گوشت مرغ به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام هم نتواند به گونه خیلی موثری، مشکل کاهش قیمت این کالا را حل کند.
وی افزود: البته خرید و ذخیره سازی گوشت مرغ، تا حدی در مدیریت بازار و تعادل قیمت ها تاثیر دارد اما به نظر می رسد، نمی تواند تمام نگرانی های فعالان این بخش را رفع کند.

رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی افزود: قیمت گوشت مرغ، بسته به میزان عرضه و تقاضا دارد، بعضا تقاضا در بازار بالا بوده و میزان تولید جوابگوی نیاز نیست اما در این روزها که به علت کرونا، میزان مصرف و تقاضا کم شده، قیمت هم افت داشته است.
وی افزود: برای پاسخ به نیاز مردم در شب عید، جوجه ریزی در سالن های مرغداری استان به اندازه قابل توجهی انجام شده و تولید به میزان نیاز، انجام شده است اما متاسفانه بیماری کرونا، سبب تعطیلی رستوران ها، فست فودها و توقف برگزاری مجالس شد و به دنبال آن، تقاضا برای گوشت مرغ کم شد.
وی با بیان اینکه قیمت مرغ زنده در استان، بعضا تا زیر ۸۰ هزار ریال و گوشت مرغ کشتار روز هم با روند نزولی، به ۱۰۰ هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده، گفت: اکنون میزان تولید گوشت مرغ بالا و مصرف پایین است و احتمال می رود روند نزولی تداوم یابد، البته خرید و ذخیره سازی، که به منظور حمایت از مرغدار در حال انجام است، تاحدی مشکل گشا خواهد بود.

رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون، مرغ کشتار و منجمد شده در کشتارگاه شیروان قابل ذخیره سازی است و شرکت پشتیبانی امور دام، صرفا محصول این کشتارگاه را خریداری می کند.
وی تصریح کرد: اعمال محدودیت در تحویل مرغ، که تنها با وزن یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم، صورت می گیرد، سبب شده تا سایر مرغ های تولیدی، قابل ذخیره سازی نباشد.
وی با بیان اینکه در استان، تنها کشتارگاه شیروان مجهز به زنجیره انجماد است که البته ظرفیت ذخیره سازی آن نیز محدود است، اظهار داشت: متاسفانه، زیرساخت ها در استان ضعیف است و البته برخی قوانین دست و پاگیر هم سبب شده روند ذخیره سازی و خرید مرغ از مرغداردان تحت الشعاع قرار گیرد.

عباس پور تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ با سایز مشخص (صادراتی) را می خرد و معمولا وقتی بازار با تنش روبه رو می شود، باید به خرید محصول مرغداران سرعت داده شود، اما تاخیر در این امر سبب انباشتگی مرغ در سالن شده و افزایش ماندگاری مرغ در سالن، سبب افزایش وزن آن می شود.
وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ را تنها در اندازه تعریف شده، پذیرفته و لاشه های خارج از اوزان هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۸۰۰ گرم را قبول نمی کند و در شرایط اوج تولید، تولیدکننده تا بخواهد مرغ ها را با وزن تعیین شده از سالن خارج کند، یک تا دو روز زمان می برد که در این مدت مرغ روزی ۱۰۰ گرم وزن اضافه می کند و دیگر شرایط فروش به شرکت پشتیبانی امور دام را ندارد.
رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی خاطرنشان کرد: گاه زمان از دست رفته و ۶۰ تا ۷۰ درصد از مرغ تولیدی سالن های مرغداری، دیگر قابل تحویل به این شرکت نیست.

وی گفت: در این زمینه، در سال های گذشته، پیشنهاد دادیم خرید و ذخیره سازی مرغ به صورت قطعه بندی انجام شود اما شرکت پشتیبانی امور دام، به لحاظ قانونی، از قبول این پیشنهاد، خودداری کرد.
عباس پور تصریح کرد: سیاست شرکت پشتیبانی امور دام، بسته بندی و ذخیره سازی لاشه مرغ به صورت کامل است.
رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی افزود: این مشکل مرغداران در زمان اوج تولید است و داستان تکراری است که هنوز درگیر آن هستیم.