بی‌نیازی اروپا به گاز روسیه

درحالیکه هنوز برخی به اصطلاح کارشناسان ایرانی منتظر زمستان سرد اروپا هستند، اتحادیه اروپا مدعی شد که گاز روسیه را به طور کامل جایگزین کرده است و دیگر مانند قبل نیازی به آن ندارد.

به گزارش تحریریه، «کادری سیمسون» کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در جلسه عمومی پارلمان اروپا اظهار داشت که این اتحادیه به طور کامل واردات گاز طبیعی روسیه را با گازمایع LNG و گاز خط لوله از تامین کنندگان قابل اعتماد جایگزین کرده است.

این بلوک قرار است از روز پنجشنبه در مورد پیشنهاد تعیین سقف قیمت گاز با هدف جلوگیری از بالارفتن هزینه های انرژی برای مصرف کنندگان به بحث بنشیند.

سیمسون در یک توییت عنوان داشت که تنوع، کاهش تقاضا، سیاست ذخیره‌سازی مشترک و اقدامات ما تفاوت ایجاد می‌کند. وی افزود: اما ما باید هوشیار باشیم.

کارشناسان به شبکه روسی ریانووستی عنوان کردند که جایگزینی گاز خط لوله روسیه به دلیل افزایش خرید گاز طبیعی مایع (LNG) از ایالات متحده صورت گرفت.

بی‌نیازی اروپا به گاز روسیه

بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، بین ژانویه تا اوت، حجم کل واردات گاز از روسیه، از جمله LNG، ۳۹ میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) کاهش یافته است. در همین دوره، عرضه LNG از ایالات متحده تقریباً ۸۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

سال گذشته، روسیه حدود ۴۵ درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، مسکو ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز به بلوک اروپایی عرضه کرده است. انتظار می رود واردات امسال اتحادیه از روسیه به کمی بیش از یک سوم آن (حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب) کاهش یابد.

بی‌نیازی اروپا به گاز روسیه

در همین حال، تحلیلگران شرکت تحقیقاتی Kpler در این ماه هشدار دادند که جایگزینی گاز خط لوله روسیه با LNG هزینه های قابل توجهی را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت. علت آن است که برخلاف گاز خط لوله که معمولاً تحت قراردادهای بلندمدت عرضه می شود، LNG بیشتر در بازار نقدی خریداری می شود و هزینه آن چندین برابر بیشتر است.

در همین حال، افزایش خریدهای اتحادیه اروپا، دسترسی به گاز مایع را برای کشورهای در حال توسعه دشوار کرده است، زیرا آنها اکنون مجبور هستند با کشورهای ثروتمندتر اروپایی بر سر قیمت های بالاتر رقابت کنند.