بورس در انتظار پایان اقتصاد دستوری

نماگرهای بورسی در هفته گذشته در واکنش به سیاست‌های ضدونقیض در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، کاهش ارتفاع دادند.

بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته همچنان تحت تاثیر جو منفی اخبار ضد ونقیض گروه خودرو با فشار عرضه‌ها مواجه شد و شاهد ریزش نماگرهای اصلی بازار سهام بود. در حالی فعالان بازار سهام انتظار داشتند در هفته گذشته، ابرکانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی پس از ۲۸ ماه مجددا فتح شود، نخستین هفته بهمن‌ماه برای سهامداران با هراس از بازگشت اقتصاد دستوری سپری شد تا شاخص کل بورس تهران پس از دو هفته صعود متوالی، با افت ۴.۵۷ درصدی به سطح یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد بازگشت. این بیشترین افت هفتگی دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در ۱۳ هفته اخیر به شمار می‌رود.

هفته گذشته قیمت دلار در بازار آزاد ۳.۳ درصد افزایش و بهای سکه امامی ۰.۰۸ درصد در هفته منتهی به ۶ بهمن افت داشت.

بازار خودرو که در هفته گذشته شاهد طناب‌کشی موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا بود با افزایش ۵.۹۳ درصدی قیمت خودروهای داخلی همراه شد. خودروهای چینی رشد ۳.۱۹ درصدی را نشان دادند و شاخص خودروی بورسان نیز در هفته‌ای که گذشت با رشد ۴.۵۶ درصدی جدی‌ترین رشد هفتگی خود را از ۷ دی ماه ۱۴۰۱ تجربه کرد.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه وزارت صمت مکلف به اعلام برنامه زمانبندی عرضه همه خودروها شد، گفت: قرار بر این است تا عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد؛ همچنین امکان دارد موضوع عرضه دائم و کامل خودرو در بورس کالا در شورای سران قوا مورد بحث قرار گیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه ای به رییس قوه قضاییه از لزوم همکاری همه دستگاه ها برای اجرای مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا را خواستار شد.

شورای ملی رقابت در اطلاعیه‌ای درباره خودرو اعلام کرد: مبنای قیمت‌گذاری خودرو مدل هزینه تمام شده به اضافه سود عادلانه بوده و در این راستا از ظرفیت نهادهای تخصصی ذی‌ربط استفاده خواهد شد. شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی به منظور تسهیل و دسترسی به بازار از طریق اعمال محدودیت‌های فنی و اعتباری امکانپذیر انجام شود. به منظور توسعه فضای رقابتی و مدیریت بازار، واردات خودرو تسهیل خواهد شد./ایسنا

رئیس سازمان بورس خطاب به رئیس شورای رقابت: نامه بدون هماهنگی شورای رقابت باعث خسارت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به سهامداران شد.

شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا اختیارات درخواست شده از سوی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم را به تصویب رساند. به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شد برای استفاده شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی مهندسی از تسهیلات، ضمانت‌نامه دولتی صادر کند.

یکی از مهم‌ترین مصوبات کمیسیون در جریان بررسی لایحه بر این مبنا بود که منابع حاصل از فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی صرف ماموریت های غیر هزینه‌ای و در همان استان هزینه شود.

طبق اعلام بانک مرکزی، از روز شنبه هشتم بهمن علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات ایران نسبت به فروش ارز در سرفصل تأمین نیازهای ضروری در سقف معادل ۵۰۰۰ یورو اقدام خواهند کرد.

معاون وزیر صمت: هیچگونه افزایش قیمتی مورد پذیرش نخواهد بود. سازمان حمایت هیچگونه مجوز افزایش قیمتی صادر نخواهد کرد مگر آنکه واحد اقتصادی بتواند مدارک قانع کننده‌ای را ارایه کند.

پاسخ رئیس سازمان خصوصی‌سازی به ابهامات درباره مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت: مصوبه محرمانه نیست و منتشر شده است. همه فرآیند به صورت شفاف و زیر ذره‌بین مردم و رسانه‌ها خواهد بود.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاست‌های مطرح در حوزه محصول، تیم مدیریتی، صادرات، استانداردهای زیست محیطی، ظرفیت تولید، واگذاری، رقابت پذیری و قیمت تمام شده محصولات را به‌عنوان پیش شرط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تبیین کرد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران: با دستور رئیس‌جمهور، به منظور کمک به اقتصاد خانوارها در شرایطی که کشور با سرمای بی‌سابقه مواجه شده بود، تعرفه افزایش یافته طبق مصوبه‌ای که از ۱۶ آذرماه ابلاغ شده بود، برای تمامی قبوض صادر شده و در دست صدور، ۷۰ درصد تخفیف خواهد داشت. این تخفیف تعرفه تا پایان فصل سرد امسال اعمال می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران: عملکرد ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ گمرک ایران در وصول حقوق دولتی نشان می‌دهد، وصولی‌های گمرک از محل مالیات و عوارض بر ارزش افزوده ۵۱۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است‌.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد