بلاتکلیفی 4 ماهه واردکنندگان نهاده‌های دامی

فتحی گفت: آن میزان نهاده‌ای که دولت دراختیار مرغداران قرار می‌دهد، کفاف آن‌ها را تامین نمی‌کند، از طرفی 4 ماه است که واردکنندگان این نهاده‌ها، آن را وارد کرده ولی تاکنون از بنادر ترخیص نشدند.
فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، وضعیت نهاده‌های دامی را مورد بررسی قرار دده و گفت: قیمت نهاده‌ها تاکنون افزایشی نداشته و همان قیمت سال 98 در مراودات مدنظر قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به حمایت دولت از مرغداران افزود: آن میزان نهاده‌ای که دولت دراختیار مرغداران قرار می‌دهد، کفاف آن‌ها را تامین نمی‌کند، از طرفی 4 ماه است که وارد کنندگان این نهاده‌ها، آن را وارد کرده ولی تاکنون از بنادر ترخیص نشدند.

فتحی با بیان اینکه نیاز مرغداران از طریق ذخیره شرکت پشتیبانی دام و طیور تامین می‌شود تصریح کرد: عمده دلیل عدم ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر، عدم تخصیص ارز و اعتبار لازم از طرف دولت است، البته مسئولان وزارتی وعده دادند این هفته ارز لازم تامین و این نهاده‌های وارداتی از بنادر آزاد شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
وی قیمت مصوب دولتی برای مرغ را کیلویی 12900 تومان عنوان کرد و گفت: فعلا قیمت بازار زیر قیمت مصوب دولتی بوده و با توجه به هزینه تولید قیمت تمام شده برای مرغداران بیشتر است در نتیجه در برخی مواقع تولیدکنندگان مرغ متضرر می‌شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تولید داخلی در این بخش خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد نهاده‌های دامی از قبیل ذرت، سویا و انواع مکمل‌ها وارداتی بوده و ظرفیت کشور به لحاظ شرایط اقلیمی امکان تولید برخی از این ها را نمی‌دهد.
وی ایران را جزو کشورهای پیشرو در زمینه تولید مرغ دانست و عنوان کرد: میزان تولید مرغ در کشور بسیار زیاد است، در سال جهش تولید برنامه‌هایی برای کاهش واردات نهاده‌های دامی و افزایش تولید در این زمینه تدوین کرده‌ایم،اگر اعتبارات لازم تامین شود شاهد کاهش واردات نهاده‌های دامی در کشور خواهیم بود.