بعد از ۳ ماه زیان مرغداران به قیمت مصوب رسیدیم

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با تاکید بر اینکه تخم مرغ گران نشده است، افزود: بعد از ۳ ماه زیان مرغداران و فروش تخم مرغ ۴ هزار تا ۶ هزار تومان زیر نرخ مصوب، قیمت آن به نرخ مصوب رسیده است.
صدرا علی اکبرخانی درباره تحولات اخیر بازار تخم مرغ و افزایش قیمت آن اظهار کرد: در ۳ ماه گذشته مرغداران تخم مرغ را به زیان و زیر قمیت مصوب به فروش رساندند، این امر موجب شد تصمیم به حذف بی‌رویه گله‌ها بگیرند.
وی یادآور شد: قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران ۱۴ هزار تومان تعیین شده است، اما در سه ماه گذشته تخم مرغ ۸ تا حداکثر ۱۰ هزار تومان از مرغداران خریداری شد.
علی اکبر خانی با تاکید بر اینکه خرید تخم مرغ زیر قیمت مصوب در حالی است که قیمت تمام شده تولید افزایش داشته است، افزود: با افزایش قیمت مولفه‌های موثر بر تولید مانند: دستمزد، جوجه یکروزه، حمل و نقل، حامل‌های انرژی و واکسن و دارو و … در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ از ۱۸ هزار تا ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان است.
به گفته علی اکبرخانی؛ به طور‌ معمول گله‌های مرغ تخمگذار در ۹۰ هفتگی حذف می‌شود اما زیان سنگین مرغداران به ناچار آن‌ها را وادار کرد تعداد زیادی از گله‌ها را در ۸۵ هفتگی حذف کنند.
علی اکبرخانی نسبت به نتایج زودهنگام حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار هشدار داد و گفت: پیش بینی ما این است که از مردادماه تا آبان ماه، بازار تخم مرغ به دلیل حذف بی‌رویه گله‌ها دچار التهاب شود.
وی تصریح کرد: در ۴ ماه عنوان شده با کاهش تولید و عرضه تخم مرغ مواجه خواهیم شد که قیمت‌ها را بالا می‌برد.

علی اکبرخانی در پاسخ به این پرسش که راهکاری برای جلوگیری از التهاب بازار در تابستان و پائیز وجود ندارد، اظهار کرد: ما پیشنهاد توقف صادرات و ذخیره سازی را در زمان فراوانی تولید و ارزانی دادیم، اما به دلایلی که برای ما نیز روشن نیست مورد پذیرش قرار نگرفت.
وی معتقد است؛ در شرایطی که دولت برای تولید تخم مرغ سوبسید پرداخت می‌کند، بهره آن را باید مصرف کننده داخلی ببرد و تولید کننده منتفع شود.
علی اکبر خانی با انتقاد از سخنان رئیس جمهور درباره بدون تغییر ماندن دستوری قیمت‌ها تا پایان دولت، آن را به زیان تداوم تولید دانست.
وی افزود: اگر مسئولان به واقع حامی تولید و تولیدکننده هستند و به بقای آن‌ها اهمیت می‌دهند نباید با قیمت دستوری تولید را تحت فشار قرار داده و هر چه زودتر اجازه اصلاح قیمت را بدهند.