برنامه های دولت سیزدهم برای افزایش تولید گاز در کشور

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: علاوه بر آن برای افزایش تولید گاز کشور، طرح توسعه فاز اول میدان کیش، میدان پارس شمالی و افزایش تولید گاز در نفت مناطق مرکزی در دولت سیزدهم تعریف شده است.

به گزارش ایرنا، محسن خجسته مهر امروز در حاشیه مراسم در آیین انعقاد نخستین قرارداد طرح احیاء چاه‌های بسته و کم‌بازده نفتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تا کنون اوراق نفتی منتشر شده اوراق ریالی بوده و مبتنی بر بدهی بوده است، افزود: اکنون اوراقی که قرار است منتشر شود مبتنی بر درآمد و دارایی و ارزی است.

وی ادامه داد: این اوراق قابلیت تسعیر با نرخ ets و مبادله در بازار ثانویه را دارند و آمادگی کامل داریم در یک برنامه رسمی این رونمایی شود و طرح ملی می‌تواند مدیریت مالی و جریان نقدینگی ارزشمندی در طرح‌های بالادستی نفت داشته باشد.

خجسته مهر با تاکید بر اینکه این اوراق سررسید ندارد و قابلیت تبدیل به نفت را دارد، گفت: می‌تواند به عنوان مخازن روزمینی این نفت را در انبارها نگهداری کند و در اختیار دارندگان اوراق در هر زمانی قرار دهد.

وی با بیان اینکه با سوآپ و تجارت گاز با همسایگان می‌توانیم وارد عمل شویم، افزود: ایران دومین دارنده ذخایر گاز جهان است که برای برداشت از این مخازن نیازمند سرمایه گذاری است. هر طرح بالادستی ۵ تا ۷ سال زمان می‌خواهد و در دولت سیزدهم برنامه‌ها و تصمیمات مهمی گرفتیم و اکنون در حال اجرا هستیم.

معاون وزیر نفت به توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: این جزو اقدامات منحصربه‌فرد و کم‌نظیر است و به‌زودی تولید از فاز ۱۱ آغاز می‌شود.

به گفته خجسته مهر، فاز اول میدان گازی کیش نیز در حال اجرا است و ۲ دکل حفاری در حال جابه‌جایی است و کار حفاری سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی تاکید کرد: فاز ۲ و ۳ و ۴ میدان گازی کیش نیز مطالعات پایه آن شروع شده و برای میدان پارس شمالی هم کار مطالعات را آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: برای اجرای طرح‌های میدان گازی کیش و پارس شمالی یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری توسط شرکت‌های ایرانی به ارزش یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. همچنین تولید گاز از شرکت نفت مناطق مرکزی شروع شده است.

وی در خصوص برداشت نفت از خزر نیز گفت: شرکت نفت خزر تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای همسایه دارد و کارهای مهمی در زمینه اکتشاف و لرزه‌نگاری در حال انجام است.

خجسته مهر در خصوص ایجاد شرکتی برای ذخیره‌سازی گاز در شرکت ملی نفت به ایرنا گفت: این موضوع نهایی نشده و آیا مشخص نیست شرکت جدیدی احداث خواهد شد.

وی در مورد مجوز تحویل نفت به اشخاص مورد تایید سازمان‌ها برای صادرات اشاره کرد و افزود: امکان تهاتر با نفت خام وجود دارد و تمام مصوبات قانونی توسط شرکت ملی نفت اجرا خواهد شد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به ایرنا در خصوص قیمت نفت و میزان صادرات در لایحه بودجه سال آینده نیز گفت: این مقادیر در دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.