بالا رفتن نرخ بهره افت بازار سهام را در پی دارد

با بالا رفتن نرخ بهره بانکی، نرخ بهره بدون ریسک افزایش می‌یابد. طبیعی است که نرخ بازده مورد انتظار آن کسی که روی سرمایه‌ها و یا دارایی‌های پرریسک سرمایه‌گذاری می‌کند هم افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محسن یگانه کارشناس اقتصادی و مشاور اتاق بازرگانی، در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ بهره می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد یا خیر؟ گفت: بدون شک تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه بسیار است. وقتی نرخ‌های بهره به‌ موقع و به اندازه کافی کاهش داده شود، این امر موجب بالا رفتن بازار سهام شده و برعکس وقتی نرخ‌های بهره بالا برود، این امر باعث افت بازار سهام خواهد شد.

محسن یگانه در پاسخ به این سوال که ارزندگی و قیمت یک نماد را چه چیزی تعیین می‌کند، افزود: اقتصاددان‌های بزرگ دنیا معتقدند که ارزش یک دارایی به ارزش فعلی جریانات نقدی که آن دارایی که ایجاد می‌کند، برمی‌گردد. یعنی باید تمام ارزش‌هایی که آن دارایی که در آینده ایجاد می‌کند را به قیمت امروز تنزیل کنیم.

وی عنوان کرد: با بالا رفتن نرخ بهره بانکی، نرخ بهره بدون ریسک افزایش می‌یابد. طبیعی است که نرخ بازده مورد انتظار آن کسی که روی سرمایه‌ها و یا دارایی‌های پرریسک سرمایه‌گذاری می‌کند هم افزایش می‌یابد.

یگانه به مثالی در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: در آمریکا به عنوان یک کشور توسعه یافته، نرخ بهره با تمام کش و قوس‌ها، ۲.۵ درصد است در حالی که نرخ تورم آنها ۹ درصد است.

به گفته این کارشناس؛ فرد سرمایه‌گذار به نرخ بهره به عنوان یک فاکتور نگاه می‌کند و با افزایش نرخ بهره، توقع را از ریسک در بازار سرمایه افزایش می‌دهد که طبیعتا افزایش نرخ بازده مورد انتظار آن به طور قاطع به کاهش قیمت و پایین آوردن ارزش آن دارایی منتهی می‌شود.

مشاور اتاق بازرگانی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع تورم و کسری بودجه در کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تئوری‌های اقتصادی در دنیا آنچنان پیشرفته و توسعه یافته است که مساله تورم در جهان را شناخته شده‌تر و راه مقابله با آن را هم معلوم کرده است.

وی با بیان اینکه ریشه اصلی تورم به عوامل متعددی برمی‌گردد، تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل مهم در رابطه با تورم به کسری بودجه ناشی از تفاوت دخل و خرج دولت برمی‌گردد.

به گفته یگانه؛ اگر خواهان کنترل تورم هستیم چاره‌ای نداریم جز اینکه هزینه‌های دولت را کاهش و درآمدها را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: به منظور افزایش درآمد دولت راهی جز توسعه اقتصادی نداریم و باید شرایطی برای رونق اقتصادی ایجاد شود.

این کارشناس در پایان یادآور شد؛ برای غلبه بر تورم و جبران کسری بودجه راهی جز کاهش هزینه‌های دولت نیست و به دنبال کوچک کردن دولت هم باید گام‌های اساسی برداشت.