بالاترین کیفیت شیر خوراکی در انحصار ایران

آقای علیرضا رفیعی پور در نشست خبری افزود: مخاطرات بهداشتی دال بر آلودگی نیست و آلودگی‌های ریز همیشه و همه جا هست.
وی در خصوص وجود آفلاتوکسین در شیر خوراکی، گفت: میزان این آلودگی در شیر‌های خوراکی آمریکا ۳۰۰ ppm است در اروپا ۲۰ ppm است و در ایران ۵ ppm که جزو کمترین آلودگی‌ها در شیر‌های موجود خوراکی است.
وی گفت: در حال حاضر شیر خوراکی ایران در بالاترین استاندارد قرار دارد و رصد بهداشتی از مبدا تولید در گاوداری‌ها تا مصرف کننده و فروشگاه‌ها مرتب در حال انجام است.
وی در ادامه گفت: آلودگی شیر و بهداشتی بودن آن از سه مرجع سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد بررسی و رصد می‌شود تا کوچکترین آلودگی خطرناکی به مصرف کننده نهایی نرسد.
وی گفت: امسال برای اولین بار میزان ارز مورد نیاز انواع واکسن و دارو و مکمل‌ها نقدا در اختیار تولیدکننده‌ها قرار گرفت و با توجه به شرایط سخت تحریمی خللی در تامین مایحتاج خود نداشتند.
وی در خصوص تب برفکی هم گفت: ۱۵ میلیون راس گوسفند و بز عشایر و روستاییان امسال از دهه فجر واکسن تب برفکی به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.
آقای رفیعی پور در ادامه گفت: در حوزه صادرات ۶۳ قلم محصولات خوراکی و غیر خوراکی و موجودات زنده دامی را توانستیم صادر کنیم که به عنوان نمونه می‌توان به صادرات ۶۲۴ هزار قطعه ماهی‌های زینتی، ۲۲۰ هزار تن آلایش غیر خوراکی، هزار و دویست تن صادرات بال و پنجه مرغ، ۲۵ هزار تن صادرات پای مرغ، ​۱۶ هزار تن محصولات لبنی و ۹ هزار تن شیر خام، ​۲۷ هزار تن میگو، ۴۶ هزار تن ماهی‌های منجمد خوراکی به پنج قاره دنیا صادر شده است.
وی گفت: برای اولین بار اجرای مرحله مقدماتی کیفیت ملی گوشت مرغ را در برنامه سلامت قرار دادیم و به زودی رونمایی خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نظارت بر کشتارگاه‌های دامی در سطح کشور هم گفت: در سال ۹۸ تعداد ۵ میلیون و ۸۴۲ هزار لاشه گاو و گوسفند مورد بازدید قرار گرفته که از این میزان ۱۶۰ هزار کیلوگرم ضبط شده ۳۲۰ هزار کیلوگرم معدوم شده و تعداد ۵ میلیون لاشه طیور مورد بازدید قرار گرفت.
آقای رفیعی پور در ادامه گفت: امسال به بعضی از استان‌های مبدا صادرات گوشت گوسفندی و گوشت ماهی اختیار تام داده شد تا افراد برای گرفتن مجوز به تهران نیایند همچنین به برخی از استان‌ها برای واردات نهاده‌ها و خوراک دام مثل آذربایجان شرقی مجوز صادرات داده شد.
وی گفت: بیماری لک سفید میگو به طور کامل در جنوب کشور کنترل شده و دیگر موردی مشاهده نشده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت: برای کنترل انواع بیماری‌ها در سطح کشور ۴۲ میلیون واکسن تب برفکی تزریق شده، ۲۸ میلیون راس دام واکسن طاعون دریافت کرده اند، ۱۲ میلیون راس واکسن تب مالت انجام شده،​ به ۲۳ میلیون راس دام هم واکسن سیاه زخم تزریق شده همچنین تعداد ۴۰۷ هزار قلاده سگ واکسن هاری دریافت کردند.
وی در ادامه گفت: ۳۷ هزار متر مکعب سم پاشی بر روی دام‌های بیمار انجام شده که تعداد ۸۴۰ هزار راس دام را در بر می‌گیرد.
آقای رفیعی پور افزود: همکاری خوبی برای استفاده از محصولات نانو با همکاری و مشارکت وزارت بهداشت انجام شده است که یک برنامه ملی پیشگیرانه پیش بینی کرده ایم برای سال ۹۹ تا ۱۴۰۴ تا بتوانیم از محصولات نانو برای بالا بردن توان مبارزه با بیماری‌های دامی استفاده کنیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص کنترل مناطق سیل زده در کوهستان‌ها در استان‌های جنوب کشور، گفت: کاملا بر اوضاع مناطق سیل زده مسلط هستیم و تا امروز تعداد ۵ هزار راس دام دفع شده و در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان تعداد ۳۸ هزار راس دام واکسن مجدد دریافت کرده اند و ۱۵ هزار راس دام مورد رصد پایش قرار گرفته اند.
وی در ادامه گفت: در مناطق سیل زده به اندازه کافی سم و مواد ضد عفونی در اختیار مراکز استان‌ها قرار گرفته و مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان از طریق سازمان دامپزشکی کشور به این مناطق کمک شده است.