بازار داغ شایعات و گرانی مرغ

ایسنا/کردستان مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با رد شایعات در خصوص ممنوعیت جوجه‌ریزی اعلام کرد که کمبودی در زمینه تامین نیاز بازار برای گوشت مرغ نداریم.

با نزدیک شدن عید نوروز که امسال به دلیل حضور ویروس کرونا متفاوت تر از هر سال دیگری بوده بازار خرید اقلام ضروری به دلیل شایعات موجود برای هر خانواده‌ای گرم‌تر از همیشه شده است.

اخیرا به دلیل پخش شدن شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر صادر شدن دستور توقف فعالیت مرغداری‌ها عده‌ی زیادی از مردم به سوپر پروتئینی‌ها سرازیر شده‌اند و مقدار زیادی مرغ با این فکر که مرغداری‌ها در چند روز آینده تعطیل می‌شوند، خریداری کردند که این امر سبب افزایش چند هزار تومانی قیمت مرغ در کردستان شده است.

مجتبی ورمقانی در گفت و گو با ایسنا، با رد شایعه ممنوعیت جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به شرایط کنونی و افزایش تقاضا، کمبود مرغ در سطح استان نداریم.

وی افزود که تعیین قیمت مرغ به عهده جهادکشاورزی و سازمان صمت است و اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان تنها در بحث بهداشتی ورود پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با تاکید بر ضرورت شستشو و پخت کامل گوشت مرغ تصریح کرد: هم استانی‌های گرامی حتما مرغ را به صورت سالم خریداری کنند و بعد در خانه تکه تکه کنند.

وی درپایان یادآور شد که بیش از ۷۵۰ مرغداری فعال در استان نیاز کردستان را تامین می‌کنند.

روزانه ۳۳۰ تن مرغ در کردستان کشتار می‌شود

مهدی فتحی، رئیس اداره روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه اتحادیه مرغداران و سازمان صمت قیمت مرغ را تعیین می‌کنند اظهار کرد: بر اثر شایعات پخش شده در فضای مجازی و هجوم مردم برای خرید مرغ، قیمت این فرآورده پروتئینی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش شیفت‌کاری کارکنان مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها طبیعی است که قیمت مرغ افزایش داشته باشد.

رئیس اداره روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه در ایام عادی سال روزانه ١۰۰ تن مرغ کشتار می‌شد، عنوان کرد: روز گذشته ۲۶۰ تن و امروز نیز ۳۳۰ تن مرغ برای پاسخگویی به تقاضای مردم کشتار شده است.

وی در پایان یادآور شد: حدود ۶۰ درصد مرغ تولید شده در کردستان از استان خارج می‌شد که اکنون با افزایش تقاضا، بازار داخلی استان کشش مصرف این میزان مرغ را دارد.

با توجه به گفته های مدیرکل دامپزشکی کمبودی در تامین نیاز پروتینی سفره خانوارها مشاهده نمی‌شود و افزایش چند هزار تومانی تنها بر مبنای افزایش تقاضای بازار بوده، لذا باتوجه به گفته‌های مسئولان مربوطه قیمت‌ها در روزهای آینده و با کاهش تقاضا روند نزولی خواهد داشت.