اگر به تخم مرغ آلرژی دارید واکسن کرونا نزنید

در عین حال کسانی که سابقه هر نوع آلرژی جدی دارند، حتما بعد از تزریق واکسن یک ربع تا نیم ساعت در مرکز واکسیناسیون تحت نظر بمانند.

نشان تجارت – با اینکه توصیه جدی همه کارشناسان برای مقابله با کرونا، تزریق واکسن است، برخی افراد به علل مختلف مجاز نیستند از واکسن استفاده کنند.

واکسیناسیون کرونا از بهمن ۱۳۹۹ با اولویت کادر درمان در کشور آغاز شد در این میان برخی افراد هستند که نباید از واکسن کرونا برای مقابله با این بیماری استفاده کنند.
فرد کرونایی واکسن نزند

دکتر سید علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان، گفت: زمانی‌که فرد به بیماری کرونا مبتلا است و علائم ابتلا به این بیماری را دارد، نباید واکسن کرونا به او تزریق شود.

توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا این است؛ افرادی که در دوران ابتلا به بیماری کرونا از دارو‌های آنتی بادی مونوکلونال استفاده کرده‌اند، مثلاً افرادی که از داروی توسیلیزومب یا همان اکتمرا استفاده کرده‌اند، بهتر است سه ماه پس از پایان مصرف این دارو‌ها اقدام به تزریق واکسن کرونا کنند.

دکتر فاطمی، ادامه داد: در ایران نیز برخی پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که بین زمان بهبودی از بیماری تا زمان تزریق واکسن کرونا، سه ماه فاصله بیاندازند.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، تأکید کرد: تزریق واکسن کرونا به افرادی که مبتلا به کرونا و بدون علائم بیماری هستند، ممکن است باعث تشدید نشانه‌هایی مانند تب شود، اما منجر به افزایش درگیری ریوی نمی‌شود.
اگر به تخم مرغ آلرژی دارید واکسن نزنید

کسانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، حتما قبل از تزریق واکسن کرونا از پزشک آن مرکز سوال کنند که آیا می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند یا خیر.

در عین حال کسانی که سابقه هر نوع آلرژی جدی دارند، حتما بعد از تزریق واکسن یک ربع تا نیم ساعت در مرکز واکسیناسیون تحت نظر بمانند.
چه کسانی نباید دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟

اگر کسی بعد از تزریق واکسن، شوک آلرژیک شدید نشان داد، با دارو قابل درمان بوده و اصلا جای نگرانی نیست، اما کسانی که بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا واکنش آلرژیک شدید نشان دادند، نباید دوز دوم واکسن را دریافت کنند.

باید توجه کرد که حداکثر ایمنی واکسن کرونا چهار هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن کروناست و ایمنی اولیه نیز چهار هفته بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا حاصل می‌شود، اما این ایمنی کامل نیست و باید حتما تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

در عین حال فاصله تزریق بین دو دوز واکسن کرونا، در واکسن‌های مختلف، متفاوت است و نباید اصرار کرد که دوز دوم واکسن را زودتر از موعد تزریق کرد؛ زیرا ایمنی کمتری حاصل می‌شود.