انتظار در صف‌های طولانی مرغ در شان مردم نیست؛ سودجویان مانع تعادل بازار هستند

گروه استانها – معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ادامه عرضه مطمئن مرغ، مدل تولید قرار دادی نیمچه گوشتی و زنجیره عرضه گوشت مرغ طراحی و پیشنهاد شده است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، شاهرخ شجری در نشست کارگروه ساماندهی مرغ استان فارس اظهار داشت: قطعا با نهایی شدن این مدل عوامل بازار، تشکل‌ها، اصناف بیشتر درگیر می‌شوند و مسئولیت  تنظیم بازار مرغ در اختیار آنان  قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در مدلی مذکور کارفرما شامل تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، واحدهای بسته‌بندی، کشتارگاه‌ها، واحدهای تولید خوراک طیور، واحدهای مرغ مادر، واحدهای جوجه کشی و صنایع تبدیلی است، تصریح کرد: خدمات بهداشتی، فروش محصول مرغدار، تامین نهاده‌های تولید از جمله جوجه، نهاده‌های دامی، دارو با قیمت مناسب را کارفرما در اختیار واحدهای مرغداری قرار می‌دهند.

شجری با اشاره به اینکه خدمات مذکور در قالب فرم‌های قراردادی ارائه می‌شود، افزود: واحدهای مرغداری نیز مرغ را با قیمت مناسب، در زمان معین و با میزان مشخص در اختیار کارفرما قرار می‌دهد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در نهایت کارفرما مرغ را به وفور و در زمان مناسب به بازار عرضه می‌کند.

شجری با اشاره به اینکه مرغ در حال حاضر به اندازه کافی تولید می‌شود و سود تولیدکننده و سایر عوامل در بازار به خوبی دیده شده است، افزود: متاسفانه انحرافات و سودجویی بیش از آنچه که تعیین شده در بعضی از افراد مشاهده و در نتیجه رفاه مصرف کننده  با مشکل مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار در صف‌های طولانی مرغ در شان مردم شریف ما نیست، اضافه کرد: طبیعی است با هر سودجویی که باعث شود شرافت انسانی مردم زیر سوال برود به عنوان وظیفه شرعی با جدیت برخورد می‌کنیم.

هیچ افزایشی در قیمت مرغ در دستور کار نیست

ابراهیم زارع، مدیر کل توسعه بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: هیچ افزایش یا دو نرخی شدن در قیمت مرغ پذیرفته نیست و در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار ندارد.

وی تصریح کرد: بر قیمت 17 هزار 100 تومان برای مرغ زنده تحویل درب کشتارگاه به دو دلیل تاکید می‌شود زیرا در تعیین این نرخ قیمت جوجه یک روزه بالاتر از 4200 تومان و نرخ دان بیش از نرخ اعلامی قبلی در نظر گرفته شده است.

زارع با اشاره به اینکه 65 درصد هزینه تولید در مرغداری‌ها مربوط به دان است که آن را تامین می‌کنیم، اظهار کرد: نسبت به سال گذشته قیمت مرغ کشتار روز افزایش بیش از 100 درصدی داشته این در حالی است که حقوق جامعه کارگری امسال تنها 36 درصد افزایش است از این رو به همین دلیل افزایش قیمتی مد نظر نیست.

به گفته وی در تعیین قیمت مرغ با در نظر گرفتن سود سرمایه گردش و هزینه استهلاک مرغداری‌ها، سود مرغدار نیز لحاظ شده است از این رو قیمت مذکور عادلانه است.

وی با بیان اینکه با نوسان تولید قیمت جوجه نیز افزایش پیدا می‌کند، افزود: در سال 1398 نیز مشکلاتی در تامین جوجه یک روزه پیش آمد از این رو وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح مسائل تلاش‌هایی کرده است که هم اکنون نیز جوجه‌های نژاد آرین به سرعت وارد چرخه تولید می‌شود.

زارع بیان کرد: امیدواریم بتوانیم تا سال آینده وابستگی در تامین جوجه یک روزه برای صنعت طیور را به حداقل برسانیم.

وی بیان کرد: جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور در فروردین ماه گذشته نسبت به اسفند ماه سال قبل با 17 میلیون قطعه افزایش به 124 میلیون قطعه رسیده است که این افزایش تقاضا ناشی از دلایل مختلف خصوصا التهاب‌های بازار طبیعی است؛ با آماده شدن زیر ساخت‌های لازم میزان جوجه‌ریزی در کشور به 130 میلیون قطعه در ماه خواهد رسید.

مدیر کل توسعه بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی در معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: تولید مرغ در استان فارس به اندازه کافی است و رقم بسیار خوبی آماده عرضه به بازار است اما نیاز به همگرایی بیشتری در بین متولیان تولید و عرضه است.

به گفته زارع باید حضور همزمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت در کشتارگاه بیش از پیش باشد تا به طور کامل عرضه مرغ رصد و قیمت‌ها در کنترل باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در تولید مرغ جای هیچ نگرانی نیست، گفت: امیدواریم استان فارس علاوه بر تامین نیاز خود نقش پشتیبانی از نیاز دیگر استان‌ها را که از قبل بر عهده داشته است، کماکان ادامه دهد.