افزایش مجدد قیمت مرغ چقدر جدی است؟

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید: اکنون قیمت مرغ در واحدهای صنفی ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شود. چنانچه ارز نیمایی از نهاده‌های دامی و طیور حذف شود قیمت هر کیلو مرغ ممکن است گران‌تر از رقم فعلی هم شود.

فعالان صنعت مرغداری می‌گویند ذرت و سویا در بازار به سخت پیدا می‌شود. همین مساله بحران افزایش قیمت تخم مرغ را در کشور به همراه داشته است. در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت دلار و کمبود خوراک دام و طیور قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار به ۳۰ هزار تومان رسیده است. آیا بحران تخم مرغ دامن فعالان حوزه مرغ گوشتی هم را خواهد گرفت و در پاییز و زمستان با کمبود مرغ رو به رو می‌شویم؟

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از احتمال افزایش قیمت مرغ گوشتی در آینده نه چندان دور خبر داد و گفت: فعالان بازار با کمبود ذرت و سویا مواجه هستند. با آن که این بحران برای تولیدکنندگان مرغ وجود دارد اما افراد به خوبی توانستند قیمت مرغ گوشتی را در بازار کنترل کنند. فعلا قیمت مرغ به نفع مصرف‌کنندگان است. اکنون قیمت مرغ در واحدهای صنفی ۱۹ هزار تومان قروخته می‌شود. چنانچه ارز نیمایی از نهاده‌های دامی و طیور حذف شود قیمت هر کیلو مرغ ممکن است گران‌تر از رقم فعلی هم شود.

 

    محمد یوسفی اظهار کرد: هفت ماه می‌شود که مرغدارها در کسب و کار خود با زیان مواجه هستند. در حال حاضر مرغی که سه هزار و ۷۰۰ تومان برای یک مرغدار هزینه دارد امروز هرکدام ۳۰۰ تومان هم فروش نمی‌رود. دولت چنانچه در تهیه ذرت و سویا اقدامی نکند تولید مرغ به شدت کاهش خواهد یافت.

    قیمت مرغ ثابت باقی می‌ماند؟

    این فعال صنعتی افزود: ما نمی‌خواهیم قیمت مرغ افزایش یابد. باید دید که دولت برای ترخیص سویا و ذرت چه برنامه‌ای دارد؟ اگر کالای مورد نیاز مرغدارها تهیه و ترخیص شود قیمت مرغ ممکن است در نیمه دوم سال ثابت باقی بماند و گران نشود.

    یوسفی اضافه کرد: برنامه تولیدکنندگان این است که در ماه ۱۱۰ میلیون جوجه‌ریزی شود. با تهیه کنجاله سویا تولید این مقدار مرغ برای کشور مازاد هم هست و اگر خوراک به دست مرغدارها نرسد تولید مرغ کاهش و قیمت آن گران می‌شود.