افزایش شدید مواد غذایی در راه است

با آغاز موج جدید تورم و گرانی،برآورد می شود قیمت مواد غذایی با افزایش شدیدی ماوجه شود.

به گزارش مستقل آنلاین،نیویورک تایمز نوشت:

یک سال پیش، یک بسته چیپس سیب زمینی در فروشگاه مواد غذایی به طور متوسط ​​5.05 دلار قیمت داشت. این روزها، این بسته 6.05 دلار قیمت دارد. یک شانه تخم مرغ که می توانستند با قیمت 1.83 دلار توسط مردم خریداری شوند، اکنون به طور میانگین 2.90 دلار هستند. یک بطری دو لیتری نوشابه که 1.78 دلار قیمت داشت، اکنون 2.17 دلار برای مصرف کنددگان هزینه دارد.

در اواسط اکتبر، PepsiCo که قیمت نوشیدنی‌ها و چیپس‌هایش در سه ماهه آخر 17 درصد نسبت به سطح سال قبل افزایش یافت، گزارش داد که سود سه ماهه سوم آن بیش از 20 درصد رشد کرده است. به همین ترتیب، کوکاکولا سود خود را 14 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد که تا حد زیادی به لطف افزایش قیمت ها بود.

رستوران ها نیز گران تر می شوند . Chipotle Mexican Grill اعلام کرد قیمت‌ها تا پایان سال نزدیک به 15 درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود، همچنین این شرکت اعلام کرد در سه ماهه اخیر 257.1 میلیون دلار سود گزارش کرد که نزدیک به 26 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

اگرچه شرکت های مواد غذایی نمونه های برجسته ای از انتقال سریع تورم از تولیدکنندگان به مصرف کنندگان هستند، اما این روند در طیف گسترده ای از صنایع مشهود است. مدیران بانک‌ها، خطوط هوایی، هتل‌ها، شرکت‌های کالاهای مصرفی و سایر شرکت‌ها گفته‌اند که مشتریان هنوز پولی برای خرج کردن دارند و می‌توانند قیمت‌های بالاتر را تحمل کنند.

و این کار را برای فدرال رزرو دشوارتر می کند تا به هدف خود برای کاهش تورم از طریق افزایش شدید نرخ های بهره دست یابد. مقامات فدرال رزرو قرار است بعدازظهر چهارشنبه آخرین تصمیم خود را برای نرخ بهره اعلام کنند.

برای سال‌ها، شرکت‌های مواد غذایی و رستوران‌ها معمولاً قیمت‌ها را با گام‌های کوچک افزایش می‌دادند، زیرا نگران بودند که افزایش‌های بزرگ باعث ترس مصرف‌کنندگان شود و آنها را به دنبال گزینه‌های ارزان‌تر سوق دهد. اما در سال گذشته، با افزایش دستمزدها و هزینه مواد اولیه مورد استفاده برای تهیه خوراکی هایی مانند کلوچه، چیپس، نوشابه و مواد بسته بندی آنها، شرکت های مواد غذایی و رستوران ها شروع به انتقال این هزینه ها به مشتریان کردند.

اما در میان نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه اقتصاد ممکن است به سمت رکود پیش برود، برخی از شرکت‌های مواد غذایی و رستوران‌ها به افزایش قیمت‌ها ادامه می‌دهند، حتی اگر هزینه‌های ناشی از تورم خودشان پوشش داده شده باشد. منتقدان می گویند که این حرکت ها تماماً در جهت افزایش سود است نه پوشش هزینه ها.

کایل هریگ، رئیس Accountable.US، یک سازمان مدافع، گفت: “تماس های اخیر درآمد فقط این موضوع آشنا و نامطلوب را تقویت کرده است که شرکت ها نیازی به افزایش قیمت های خود برای خانواده های در حال مشکل ندارند.” تماس‌ها به ما می‌گویند که شرکت‌ها از تورم، همه‌گیری کرونا و چالش‌های زنجیره تامین به‌عنوان بهانه‌ای برای اغراق در هزینه‌های خود و سپس مصرف‌کنندگان استفاده کرده‌اند.

تاکنون، شرکت‌های مواد غذایی و رستوران‌ها توانسته‌اند قیمت‌ها را افزایش دهند، زیرا اکثر مصرف‌کنندگان، از این که هزینه خرید از خواربارفروشی هزینه‌های بیشتری نسبت به یک سال قبل دارد، آزرده‌اند، اما تمایل به پرداخت آن را داشته‌اند. اما همچنان خریداران زیادی وجود دارند، از جمله کسانی که درآمد کمتری دارند یا بازنشستگان با بودجه ثابت، با این اوصاف آنها نیز نگرانند می‌گویند قیمت‌های بالاتر منجر به تغییر در روال زندگی آنها شده است.

بر اساس گزارش اداره آمار کار، طی سال گذشته، قیمت مواد غذایی مصرف شده در خانه 13 درصد افزایش یافته است و برخی از اقلام حتی از این هم بالاتر رفته اند. غلات و کالاهای نانوایی نسبت به سال گذشته 16.2 درصد رشد داشته اند و پس از آن لبنیات با 15.9 درصد افزایش در رتبه بعدی قرار دارند. هزینه غذا خوردن در رستوران ها نیز در مدت مشابه 8.5 درصد افزایش یافته است.

با این حال، برخی شکاف ها در حال ظهور هستند. همه شرکت ها سود خود را افزایش نداده اند. برای مثال، سود مک‌دونالد به دلیل تضعیف دلار در برابر دیگر ارزهای جهانی، کاهش یافته است. بر اساس داده های یک شرکت تحقیقاتی Information Resources، قیمت های بالای گوشت اغذیه فروشی، ماهی تازه و شام منجمد باعث شده است که برخی از خریداران از خرید آن محصولات خودداری کنند.