افزایش تولید گوشت مرغ و نبود تقاضا در بازار

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور گفت: 24 هزار واحد مرغداری در کشور وجود دارد و تولید بیش از دو میلیون تن است اما به دلیل نبود تقاضا در بازار، روزانه شاهد کاهش قیمت هستیم.

محمدحسین زمانی‌راد در گفت‌​وگو با ایسنا در خوزستان، اظهار کرد: صنعت مرغداری گوشتی کشور با رشد سریع در دو دهه اخیر شاهد شکوفایی بی‌نظیری در تولید بوده که یکی از برنامه‌های این صنعت، افزایش سرانه مصرف از شش به 25 کیلوگرم است.

وی افزود: در دهه گذشته سیاست تولید، اشتغال، افزایش بهره‌وری و راندمان منجر به واگذاری پروانه‌های تأسیس فراوان یا بازسازی و نوسازی صنعت مرغداری گوشتی شد که به بهره‌برداری رسیدن این موج عظیم، امکان ایجاد ظرفیت دو برابری تولید را فراهم کرد.

زمانی راد عنوان کرد: عدم کشش بازار مصرف و نبود جذب کافی برای تولید عظیم و گسترده و کاهش قیمت، منجر به نوسان قیمت مرغ در سال‌های اخیر شده که در 95 درصد مقاطع زمانی، تولیدکنندگان را دچار خسارت و ضرر کرده و در پنج درصد مواقع نیز هزینه‌ها و ضرر از طریق جیب مصرف‌کنندگان جبران شده است.

وی ادامه داد: در هر مقطع زمانی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به‌نوبت متضرر شده‌اند و فقط جیب دلالان و واسطه‌ها لبریز شده است. درواقع دلالان و واسطه‌ها تعیین‌کننده قیمت مرغ در کشور هستند و به دلیل کاهش قیمت بی‌سابقه، اکثر مرغداران سرمایه‌های جاری خود را ازدست‌داده‌اند و توان تولید به حداقل رسیده است.

زمانی راد گفت: از دولت تدبیر و امید انتظار داریم با توجه به علم و اطلاع همه مسئولین از قیمت تمام‌شده مرغ و خسارت‌های عظیم صنعت، منابعی برای کمک به تشکل‌های این صنعت در نظر گرفته شود تا بتوان بخش کوچکی از مشکلات را حل کرد و حیات دوباره به صنعت مرغداری گوشتی بخشید.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: با همه تلاش‌های صورت گرفته معتقدیم برنامه، رایزنی، تبادل افکار یا تصمیم‌گیری‌های جدی‌تری برای کمک به مشکلات صنعت مرغداری نیاز است.

به گفته وی اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور باوجود گذشت دو سال از زمان مسئولیت وزیر جهاد کشاورزی، تاکنون موفق به دیدن وی نشده‌اند و با توجه به اینکه نماینده 24 هزار واحد تولیدکننده مرغ گوشتی در کشور هستیم، دیدار با وزیر و تشکیل جلسه با وی مفید و مؤثر خواهد بود.