ارز ۴۲۰۰ تومانی در کنترل قیمت مرغ تاثیرگذار بود

کارشناس حوزه دام و طیور با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت مرغ به ۷۰ هزار تومان خواهد شد، گفت: اینکه برخی می‌گویند قیمت‌ها تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، مانند شوخی است.
شاید بتوان گفت که بحث حذف ارز ترجیحی یکی از مهم‌ترین موضوعات بودجه سال آینده است. دولت از ابتدای تدوین لایحه بر حذف ارز 4200 اصرار داشت و نرخ ETS را به عنوان مبنای تسعیر ارز در کل بودجه در نظر گرفت.

به نظر می‌رسد مجلس نیز این اختیار را به دولت داده است تا نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کند اما این مسئله به سبب تاثیرات شدید که می‌تواند بر کالاهای اساسی داشته باشد، باعث نگرانی‌های زیادی شده است.

افزایش قیمت مرغ به 70 هزار تومان با حذف ارز ترجیحی

پرویز فروغی کارشناس حوزه دام و طیور در خصوص حذف ارز ترجیحی در سال 1401 گفت: مقداری از ارز ترجیحی به بیراهه رفت اما اینکه بگوییم همه آن اینطور بوده است غلط است. نهاده‌های مرغداری ها با این ارز تامین می‌شد و اگر شما ارز ترجیحی را حذف کنید تورم زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: موضوع انحراف چیزی نیست که دولت بخواهد به آن علت ارز ترجیحی را حذف کند. اینکه عده‌ای بخواهند از واردات حمایت کنند باید به فکر مرغداری های داخل نیز باشید. فرض کنید کسی 100 تا 200 تن نهاده تامین می‌کند اگر ناگهان قیمت نهاده به این میزان افزایش پیدا کند، قیمت مرغ به بیش از 70 هزار تومان خواهد رسید مگر ممکن است با این کار قیمت تنها 10 درصد افزایش پیدا کند؟