اختلال در تامین ارز نهاده‌های دامی، تعمدی است

نایب ‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است، اختلال در تامین ارز نهاده‌های دامی تعمدی است و از ورود نیروهای امنیتی به موضوع تامین و توزیع نهاده‌ها خبر داد.
محمدجواد عسکری با تاکید بر اینکه خشکسالی خسارات جبران‌ناپذیری به حوزه کشاورزی وارد کرده است، اظهار کرد: این خسارات در دامپروری بیشتر بوده و جمعیت بزرگی از دام‌های کشور را با کمبود یا نبود خوراک دامی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: نبود خوراک دامی به میزان کافی و با قیمت مناسب موجب شده شاهد کشتار دام‌های مولد باشیم که جبران آن بسیار سخت است.
عسکری با بیان اینکه خسارات ایجاد شده در صنعت دامپروری در پی کشتار دام‌های مولد نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد، افزود: حداقل 10 تا 12 سال نیاز است دام‌های مولدی که کشتار می‌شوند، احیاء شوند و خسارات سنگین آن جبران شود.
وی تصریح کرد: در این شرایط تنها تامین به موقع نهاده‌های دامی با قیمت مناسب می‌تواند از ادامه خسارات جلوگیری کند.
عسکری از برنامه در دست اقدام کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل تامین‌ نهاده‌های دامی خبر داد و اظهار کرد: در برنامه کمیسیون کشاورزی مجلس تکالیفی برای وزارت جهادکشاورزی در حوزه تامین نهاده‌های دامی مشخص کرده‌ایم.
به گفته عسکری؛ مجلس شورای اسلامی وزارت جهاد را در اینباره متهم به ترک فعل کرده و خواستار پاسخگویی این وزارتخانه شده است.
نماینده مردم داراب و زریندشت بانک مرکزی را نیز در به وجود آمد شرایط کنونی نهاده‌های دامی مقصر دانست.
وی افزود: ما مدارکی در دست داریم که نشان می‌دهد بانک مرکزی به عمد در تامین ارز ترخیص این کالاها اختلال ایجاد کرده است.
عسکری با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس، اظهار کرد: در روز گذشته جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی برگزار شد و مقرر گردید هر آنچه وزارت جهادکشاورزی درباره نیاز ارزی واردات نهاده‌های دامی اعلام کند، بانک مرکزی آن را تامین کند.
وی تصریح کرد: همچنین برای بازدید نهاده‌های وارداتی به بندر امام خواهیم رفت تا موضوع از نزدیک بررسی شود.
عسکری همچنین از ورود نیروهای امنیتی به موضوع اختلال در تامین و توزیع نهاده‌های دامی خبر داد.