اختلال در بازاررسانی نهاده‌های دامی بدلیل محدودیت‌های ترافیکی

رئیس انجمن خوراک دام و طیور گفت: محدودیت های ترافیکی مشکلاتی را در بازاررسانی نهاده های دامی ایجاد کرده است.
مجید موافق قدیری گفت : ایجاد محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌ها به دلیل شیوع کرونا و در پی آن عدم حمل به موقع و کافی کالاها، منجر به کمبود برخی کالاهای پرمصرف از جمله نهاده‌های دامی شده است.
وی تاکید کرد: همچنین با توجه به تعطیلی ادارات و شیفتی شدن آنها به منظور مهار شیوع ویروس کرونا عملیات واردات نهاده‌های دامی تولید خوراک دام به کندی صورت می‌گیرد.
قدیری با بیان اینکه در واردات الکل و مواد ضدعفونی کننده سالن‌های مرغداری، دامداری و کارخانجات خوراک دام اقدامی صورت نگرفته است، افزود: این امر در شرایط کنونی بسیار حیاتی است و ما قصد داشتیم قبل از سال جدید آن را عملیاتی کنیم.
وی با اشاره به اینکه معمولاً واحدهای تولید شیر، گوشت و تخم مرغ قبل از 15 اسفند اقدام به ذخیره سازی نهاده می‌کنند، گفت: بنابراین باتوجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا ، حتماً بعد از تعطیلات در روند توزیع نهاده‌های دامی چالش جدی ایجاد می‌شود.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با تاکید بر اینکه وجود سامانه بازارگاه از اتفاقات خوبی است که باعث شفافیت توزیع و کنترل سفته بازی و واسطه‌ها می‌شود، افزود: اما این سامانه زمانی می‌تواند کارایی مناسب داشته باشد که کالا به میزان کافی در آن توزیع شود تا بتواند نیاز بازار را تأمین کند. همچنین از آنجا که هنوز قیمت جو دامی در بازار و بازارگاه دو نرخی است پس عدم کارایی بازارگاه در این نهاده دامی مشهود است.
قدیری گفت: همچنین با توجه به انحصار سامانه توسط یک بانک عامل و فعالیت پایین 5000 مزرعه (این آمار مربوط به یک ماه پیش است) به نسبت حدود 20000 مزرعه موجود، مشخص است سامانه هنوز عملکرد لازم را ندارد یا به نظر می‌رسد هنوز زورش به ساماندهی بازار و کنترل قیمت‌ها نرسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ذرت دامی در بازار آزاد دو نرخی و عرضه آن پایین است، افزود: متأسفانه ارز مربوط به آذر 98 هنوز در حال تخصیص و تأمین از طرف بانک مرکزی است ضمن اینکه قیمت مصوب دولتی این نهاده دامی 1350 و متوسط قیمت بازار آزاد 1,850 تومان است.
قدیری افزود: قیمت کنجاله سویا به دلیل عرضه بالا متعادل بوده و به کم‌تر از قیمت مصوب نیز رسید ولی آینده آن به دلیل عدم ورود کنجاله و دانه سویا نگران کننده است. پیش بینی می‌شود که در اردیبهشت ماه در خصوص این نهاده دامی با چالش جدی تر مواجه شویم.
وی با بیان اینکه جو دامی به تازگی وارد سامانه بازارگاه شده است، گفت: قیمت مصوب جو به ازای هر کیلو گرم 1,350 تومان و متوسط قیمت بازار آزاد تا 1,850 تومان نیز رسیده است ولی به دلیل بارندگی‌های مناسبی که در کشور داشتیم و استفاده دام‌ها از مراتع انتظار کاهش تقاضا برای این نهاده و متعادل‌تر شدن قیمت آن را داریم.