احداث بیش از ۲ هزار مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در کشور

تهران – ایرنا – وزارت نیروی دولت سیزدهم در شرایط ناترازی سال جاری، ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک را در دست احداث دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، تولید مقیاس کوچک یا تولید پراکنده، تأمین انرژی برق با استفاده از مولدهای تولید برق با ظرفیت حداکثر ۲۵ مگاوات است که قابلیت نصب در محل‏‌های مصرف و یا اتصال به شبکه توزیع با قابلیت کارکرد دائم به‌منظور تأمین انرژی برق را دارد و از لحاظ مشخصه‌های زیست‌محیطی بهره‌برداری از آنها در مراکز مختلف میسر است.
بر اساس این تعریف، مجموعه‌ای از دستگاه‌ها یا تأسیسات تولید برق را که اتصال آن به شبکه توزیع محلی از نظر فنی امکان‌پذیر بوده و ظرفیت عملی تولید آن در محل اتصال به شبکه توزیع از ۲۵ مگاوات بیشتر نباشد، مولد مقیاس کوچک می‌نامند.
کاهش آلودگی بالاتر از عدد استاندارد نسبت به نیروگاه‌های بزرگ، نیروگاه‌ها با دارابودن راندمان بالاتر از متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی شبکه و نزدیک بودن به محل مصرف علاوه بر تأمین برق، از مزیت‌های نیروگاه‌های مقیاس کوچک است که سبب افزایش استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در کشور است.
بر اساس اعلام شرکت توانیر، پیرو ابلاغ دستورالعمل توسعه مولد مقیاس کوچک در سال ۱۳۸۷ توسعه مولدهای مقیاس کوچک در دستور کار وزارت نیرو و شرکت توانیر قرار گرفت و در حال حاضر تعداد ۲۷۵ نیروگاه در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده است.
در سال گذشته انرژی تولیدی نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک، بیش از ۲ درصد برق کشور را تأمین کرد و کمک خوبی به گذر از پیک تابستان و شرایط دشوار زمستان در سال ۱۴۰۰ بود، اما با بهره‌برداری از ۷۶ مگاوات ظرفیت جدید از ابتدای سال جاری تاکنون، حداکثر تولید غیرهم‌زمان نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک حرارتی در تابستان به بیش از ۱۲۰۰ مگاوات رسید.
توسعه مولدهای مقیاس کوچک حرارتی دارای توجیه فنی و اقتصادی با سازوکارهای حمایتی این کسب‌وکار با خرید تضمینی و امکان ترانزیت برق تولیدی از طریق قراردادهای دوجانبه این نیروگاه‌ها با صنایع در شرکت توانیر دنبال می‌شود که در حال حاضر قرارداد خرید تضمینی برق ۸۰۰ مگاوات با نیروگاه‌ها در مرحله پیشبرد و احداث است.
علاوه بر قانون برنامه ششم توسعه و در جهت توسعه هدفمند این مولدها، اعلام عمومی نقاط حائز اولویت به همراه ظرفیت موردنظر در مناطق مختلف کشور مجموعاً با ظرفیت ۲۷۰۰ مگاوات در کشور انجام شده و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این نقاط توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق در دست اقدام است.
همچنین شرکت‌های برق آماده همکاری و حمایت از احداث نیروگاه‌های خود تأمین به‌ویژه توسط صنایع هستند تا با افزایش ظرفیت‌های تولید در نقاط مصرف، بیش‌ازپیش از مزایای این‌گونه مولدها استفاده شود.
دولت سیزدهم در شرایط ناترازی حدود ۲۰ هزار مگاواتی کار خود را آغاز کرد که وزارت نیرو با تدوین و تبیین برنامه ۱۰۰ اقدامی توانست ظرفیت‌های فراموش شده صنعت برق را به میدان بیاورد و بر همین اساس پروژه‌های برقی از جمله تولید مقیاس کوچک یا تولید پراکنده سرعت گرفت.