آیا روی سویۀ مرغ ایرانی «آرین» کار علمی هم انجام می‌شود؟

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مؤسسۀ تحقیقات علوم دامی کشور گفت: با هدف ارتقاء پنج سالۀ نژاد آرین، اقدامات مستمر علمی به دستگاه‌های مختلف کشور محول شده و بصورت منظم در حال پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی برنامۀ ملی امنیت و سلامت گوشت مرغ کشور، در این زمینه، دکتر محمحسین بناءبازی، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مؤسسۀ تحقیقات علوم دامی کشور، خاطرنشان کرد: با هدف ارتقاء پنج سالۀ نژاد آرین، اقدامات مستمر علمی به دستگاه‌های مختلف کشور محول شده و بصورت منظم در حال پیگیری است. معاونت علمی ریاست جمهوری، مؤسسۀ تحقیقات علوم دامی کشور و برخی مؤسسات و شرکت‌های خصوصی، با همکاری دانشگاه‌های کشور، در تلاش هستند که این امر مهم تحقق یابد.

وی با اشاره به جلسات منظم و اقدامات واحد تحقیق و توسعۀ برنامۀ ملی ارتقاء امنیت و سلامت گوشت مرغ کشور گفت: جمعی از خبرگان این حوزه در زمینه ‌های ژنتیک و اصلاح ‌نژاد، مدیریت پرورش و تغذیه، فناوری‌های نوین، مطالعات اقتصادی و بازار، آموزش، ترویج و رسانه و نیز بهداشت، بیماری و ایمنی زیستی ستاد علمی برنامۀ ملی حضور دارند. با این چیدمان هوشمندانه، واحد تحقیق و توسعه تلاش خواهد کرد تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی داخل و خارج طی 5 سال آینده به سویۀ «آرین پلاس» برسد.

بنابازی اضافه کرد: برای این ارتقاء، شاخص‌های متعین و مشخصی تعریف شده، تا ضرایب تولیدی این سویه، از هرحیث بهبود یابد.

وی ادامه داد: گرچه بنا به مطالعات انجام شده، در ردۀ سایز – یعنی وزن کشتار شدۀ زیر 1.8کیلوگرم –آرین کاملاً با سویه‌های وارداتی برابری می‌کند، تلاش خواهد شد که شاخص‌های این سویه باز هم ارتقا پیدا کند.

عضو ستاد علمی ارتقاء سویۀ آرین در پاسخ به این سؤال که آیا این ارتقاء را عملی می‌دانید یا خیر، تأکید کرد: طی دو دهۀ گذشته نسبت به این سویه بی‌مهری فراوان اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد با اندکی توجه به این ذخیرۀ ارزشمند ژنتیکی، یک جهش قابل توجه در این حوزه را شاهد باشیم.

عضو هیئت علمی بخش پژوهشهای بیوتکنولوژی مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، تدوین سند ملی تحقیق و توسعه، ایجاد زیرساخت و پلتفرم مناسب برای مدیریت این حوزه که قابلیت ایجاد و یا اتصال به بانکهای اطلاعاتی متخصصان، شرکت‌ها، فناوران و اجرای فراخوان در حوزه‌های مختلف برای حل مشکلات علمی این سویه را از فعالیت‌های مهم و زیرساختی کارگروه آموزش، تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین برشمرد.

بناء‌بازی در ادامه به کارگروه‌های این ستاد علمی اشاره کرد و گفت: بصورت مشخص کارگروه‌های ژنتیک و اصلاح‌نژاد، تغذیه و مدیریت پرورش، فناوری‌های نوین، آموزش و ترویج و رسانه، و مطالعات اقتصادی و بازار، کارگروه‌های این ستاد هستند.

وی افزود: این زیرساخت همچنین امکان جمع‌آوری اطلاعات سطوح مختلف ژنتیکی مرغ گوشتی آرین را جهت آنالیزهای متنوع و ارائه تحلیل علمی، اقتصادی و بازار به طور برخط، در لحظه و به روز از مزارع پرورش فراهم می‌نماید.

این متخصص ژنتیک و اصلاح‌نژاد دام و طیور در پایان متذکر شد: راه‌اندازی وب‌سایت اختصاصی مرغ آرین به عنوان یک مرجع رسمی برای دریافت اخبار، آمار و اطلاعات موثق و نیز انتشار راهنمای پرورش ویژۀ مرغ گوشتی و مرغ مادر آرین از دیگر اقدامات مؤثری در این حوزه در ماه‌های اخیر بوده است.