آرامش به بازار آنتی بیوتیک طی۲ تا ۳ روز آینده برمی گردد| قیمت دستوری؛ عامل ورشکست شدن صنعت دارویی

میرمحمدی نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با روند تولیدی که در داخل کشور وجود دارد وروند واردات انجام شده، ظرف دو الی سه روز آینده آرامش به بازار داروی آنتی بیوتیک در کشور باز می گردد.

سید جلیل میرمحمدی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره رفع کمبود داروی آنتی بیوتیک در کشور بیان کرد: دو روز گذشته محموله خوبی از داروی انتی بیوتیک وارد کشور شد و فکر می کنیم با روند تولیدی که در داخل کشور وجود دارد وروند واردات انجام شده، ظرف دو الی سه روز آینده آرامش خوبی به بازار داروی آنتی بیوتیک در کشور بازگردد.

وی با بیان اینکه ما سازنده ماده اولیه آنتی بیوتیک در کشور بودیم، بیان کرد: دو شرکت بزرگ مربوط به سازمان تامین اجتماعی و بانک ملی عهده دار تولید این دارو بودند. طی سال ۱۴۰۱ مسئولین این بخش ها بحث هایی را در زمینه افزایش قیمت کارگر، افزایش دستمزد، افزایش حامل های انرژی، افزایش قیمت حمل و نقل، افزایش قیمت بطری شربت دارو و شکر را مطرح کردند و تاکید داشتند که هزینه تولید ما بالا رفته و این قیمتهای دستوری مشخص شده باعث ورشکست شدن صنعت دارویی به خصوص در بحث انتی بیوتیک خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون بهداشت مجلس با مسئولین ذی ربط بیان کرد: نهایتا در این جلسات برای برخی موارد، در سه نوبت تعیین قیمت صورت گرفت که هر بار افزایش قیمت برای این موارد در نظر گرفته شد که به عبارتی این شرکت ها انگیزه لازم برای تولید دارو داشته باشند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه این شرکت ها آن سقف ظرفیت تولیدی که می توانستند داشته باشند را به دلایلی از قبیل حاشیه سود بیشتر،محقق نکردند.

وی ادامه داد: در ادامه باتوجه به اینکه ما دوران کرونا را پشت سر گذاشته بودیم و مدارس هم بازگشایی شده بود و به میزان قابل توجه ای آنفولانزا شیوع پیدا کرده بود و نیاز به آنتی بیوتیک احساس می شد، همگی این موارد دست به دست هم داد که ما شاهد کاهش انتی بیوتیک در کشور باشیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با تصمیمات جدید، هم در زمینه تعیین قیمت جدید برای سازندگان و هم افزایش سقف تولید و واردات بسیار خوب، ظرف ۴۸ ساعت اینده بخش قابل توجه ای از نیاز انتی بیوتیک کشور رفع شود.