یک کیلو مرغ و تخم‌مرغ هم نمی‌توانیم به روسیه صادر کنیم

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: صادرات تخم‌مرغ به روسیه در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست چراکه هزینه‌های گمرکی و حمل‌ونقل بالاست و با این قیمت‌ها یک کیلوگرم مرغ و تخم‌مرغ صادر نخواهد شد.

سید فرزاد طلاکش اظهار کرد: هیئت روسیه وارد ایران شدند ولی ما مزیت اقتصادی برای صادرات به روسیه نداریم چون یکی از موانع بزرگمان برای این کار حمل‌ونقل است.

به گفته وی حداقل بین 800 تا هزار تومان هزینه حمل‌ونقل و تعرفه گمرکی هر کیلوگرم تخم‌مرغ است که اگر دولت این مبلغ را تقبل نکند، کوچک‌ترین صادراتی در مرغ و تخم‌مرغ به روسیه نخواهیم داشت.

طلاکش درباره وضعیت صادرات تخم‌مرغ گفت: صادرات تخم‌مرغ پایین‌تر از حد مطلوب و استاندارد است. اگر بخواهیم قیمت تخم‌مرغ با توجه به شرایط تولیدش تحول پیدا کند و صادرات مؤثری انجام شود، روزانه باید بالای 500 تن صادرات داشته باشیم اما در حال حاضر به‌طور میانگین روزانه بین 250 تا 300 تن تخم‌مرغ صادر می‌شود که چندان مؤثر نیست.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار درباره عمده کشورهای واردکننده تخم‌مرغ ایران گفت: 80 درصد صادرات تخم‌مرغ به عراق و افغانستان است. حدود 15 درصد صادرات به ترکمنستان و تاجیکستان است و پنج درصد هم به عمان و بحرین صادر می‌شود.