گرانی گوشت و افزایش 30 درصدی مصرف تخم مرغ

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار با بیان این که امسال به دلیل گران بودن قیمت مواد پروتئینی تقاضای بسیار زیادی برای مصرف تخم مرغ بوده است گفت: مصرف تخم مرغ امسال نسبت به سال گذشته تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
اصر نبی پور با بیان این که مصرف سرانه تخم مرغ در کشور تا سال گذشته 10 تا 10.5 کیلوگرم بوده است گفت امسال بواسطه کاهش قدرت خرید مردم و گران بودن قیمت سایر مواد پروتئینی تقاضای بسیار زیادی برای مصرف تخم مرغ بوده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار گفت: مصرف تخم مرغ امسال نسبت به سال گذشته 20 تا 30 درصد بیشتر شده است.
وی در ادامه افزود: امسال مصرف سرانه تخم مرغ به 13 کیلوگرم رسیده است.
نبی پور اظهارداشت: هم اکنون قیمت تخم مرغ بطور میانگین هفت هزار و 800 تا هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است اما قیمتی که مرغداران از ابتدای سال جاری تاکنون فروخته اند هنوز میانگین قیمتی به شش هزار و 500 تومان نرسیده در صورتی که قیمتی که سازمان حمایت اعلام کرده هفت هزار و 740 تومان درب مرغداری است.
وی ادامه داد: فاصله قیمتی فروش مرغداران در درب مرغداری با قیمت مصوب سازمان حمایت به ازای هرکیلوگرم 1200 تومان است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار در خصوص دلائل این فاصله قیمتی گفت: سال گذشته تولید تخم مرغ در کشور زیاد بود واز دی ماه قیمت تخم مرغ به شدت افت پیدا کرد.
وی گفت: قیمت هرکیلو تخم مرغ در سه ماهه سال جاری بطور میانگین چهار تا چهار هزار و 200 تومان شد درصورتیکه قیمت تمام شده هفت هزار و 500 تومان بود.
نبی پور افزود: مرغداران تخم مرغ های تولیدی خود را سه هزار و 500 تومان زیر قیمت فروختند به همین دلیل تعداد زیادی از گله های خود را برای کشتار به کشتارگاه ها فرستادند.
وی اظهارداشت: ناگفته نماند با کشتار گله های مرغ تخمگذار کمبودی به لحاظ تولید تخم مرغ در کشور ایجاد نشد و همین حال نیز 300 تا 400 هزار تن مازاد تولید تخم مرغ در مملکت وجود دارد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار یادآورشد: امسال با ترفند وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه گله های مرغ تخمگذار بجای 90 هفتگی 110 هفته روانه کشتارگاه شدند تا در تامین تخم مرغ کمبودی در فصل سرد سال به خصوص زمستان ایجاد نشود چون طبق معمول میزان مصرف این کالای پروتئینی در فصل سرد سال افزایش پیدا می کند.